PREMIUM
Yvette (37) is sekswerker: ‘Mijn eerste orgasme voor een camera was een achtbaan van emoties’
“Seks en seksualiteit heb ik altijd al interessante thema’s gevonden. Sinds de puberteit weet ik dat ik niet alleen in mannen ben geïnteresseerd en dat ik niet monogaam ben. Ik vind ménsen aantrekkelijk, onafhankelijk van hun gender. Ik identificeer me ook niet met gender, mijn voornaamwoorden zijn die/hen.”
“Ik zoende met mannen, vrouwen, mensen met andere genders en experimenteerde veel. Ik vond ook dat ik dingen mocht ontdekken, zonder dat ik me daarvoor zou moeten schamen. Want ondanks dat ik altijd vond dat ik er trots op mocht zijn dat ik queer en poly-amoreus ben, voelde het soms best ingewikkeld.”
Meisjes versus jongens
“Ik was me heel erg bewust van de maatschappelijke restricties die ermee gepaard gaan. Mensen vinden het raar als je als meisje veel met seks bezig bent, terwijl het van jongens juist stoer wordt gevonden. Dat zit volgens mij zo: jongens en meisjes krijgen in onze wereld andere eigenschappen toegekend.
Wanneer de wereld denkt dat je een meisje bent, zal men je ook zo behandelen en niet-meisjesachtig gedrag corrigeren: ‘Dat is geen taal voor een meisje’, ‘Een dame klimt niet in een boom als ze een jurk aan heeft’, of ‘vrouwen hebben nou eenmaal minder behoefte aan seks’. Zo wordt je gedrag dus beïnvloed door hoe er in het sociale verkeer met je omgegaan wordt. Hetzelfde geldt voor jongens, maar voor hen gelden andere regels. Die genderongelijkheid vind ik oneerlijk, het maakt me strijdvaardig.”
Porn studies
“Na de kunstacademie ben ik mediastudies gaan doen, met specialisatie porn studies, het wetenschapsgebied dat zich bezighoudt met pornografie. Ik kijk naar porno als filmwetenschapper en stel vanuit dit oogpunt verschillende vragen: hoe wordt porno gemaakt, welke filmtechnieken worden gebruikt, welke genres en stijlen spelen een rol en wat zijn de ontwikkelingen hierin? Wat is de relatie met de kijker en welke plek heeft pornografie in het maatschappelijk debat?
Seks is een vrij basale menselijke behoefte. Het kan een enorm gevoel van verbondenheid geven, maar je komt er ook letterlijk lekkerder door in je vel te zitten. Toch doen we er met elkaar best moeilijk over. Ik vind dat interessant. Doordat ik porno keek met een filmwetenschapperbril op, raakte ik steeds meer geïnspireerd om zelf films te maken. En dan het liefst films die meer leken op de seks die ik zelf ervaar.”
Ellemieke Vermolen (46) over stilgeboorte zoontje
Alternatieve porno
“De opkomst van alt porn (alternatieve porno, red.) vond ik bijvoorbeeld heel tof. Hierin zien de performers eruit alsof ze tot een subcultuur behoren, denk aan punks en goths. Ik was zelf ook best alto en was dus blij dat dit soort porno bestond. In deze films zat geen elektronische muziek, zoals zo vaak wordt gebruikt in mainstreamporno, daar kan ik niets mee. Daar waar anderen afknappen op gekreun of op witte sportsokken, heb ik dat bij de muziek.
Het leuke aan porno maken, vind ik de verbinding tussen mensen. Dat je een film zo filmt, dat je als kijker van dichtbij mag meekijken. Dat je niet alleen lichamen ziet – vaak alleen vrouwenlichamen – maar ook de chemie vastlegt en dat je als maker niet alleen de fysieke handeling, maar ook de interactie laat zien. Zo heb je als kijker het idee dat je weet wat diegene voelt en emotioneel meemaakt.
Dat soort elementen wil ik in porno stoppen. Voor alle personages in een scène. Ik wil dus óók het hoofd en de gevoelswereld van de man in beeld.Ik dacht: als ik graag pornofilms wil regisseren, moet ik zelf ook ervaring voor de camera hebben. Ik kon me moeilijk voorstellen hoe ik iemand regieaanwijzingen zou kunnen geven, terwijl diegene bezig is met sek-suele handelingen. Dus startte ik als performer bij een pornowebsite.”
Werken in de porno
“Ik deed voornamelijk lesbische scènes. Het was een fijn productieteam, vakgekken die ook van film én seks hielden. Allemaal mensen die zelf voor de camera hebben gewerkt, dus het voelde heel veilig en makkelijk om over mijn ervaringen na te praten. Mijn eerste orgasme voor een camera was een achtbaan van emoties.
Het was een solo-masturbatiescène waarbij ik liggend, in een huiselijk ingericht hoekje met van die grote kussens, masturbeerde tot een orgasme. In eerste instantie kon ik de camera goed negeren en voelde het best rustig en prettig, maar zo vlak voordat ik klaarkwam, kwam er ineens een golf van twijfel en ook best wat schaamte. Twijfel over of het wel een verstandig idee was om op film, voor een pornosite te masturberen.”
Deze Real Life komt uit Flair 10-2023. Wil je het hele verhaal lezen? Dan kun je de nieuwe Flair nu bestellen, met 25% korting én gratis verzending.