Troep op je bureau: Is een rommelige werkplek slecht voor je? Beeld Getty Images
Troep op je bureau: Is een rommelige werkplek slecht voor je?Beeld Getty Images

Troep op je bureau: Is een rommelige werkplek slecht voor je?

Is jouw bureau een berg aan notities en lege koffiekopjes, of heb je alles in nette stapels op de hoeken liggen? Als jouw werkplek een rommel is, is dit het moment om tóch maar wat orde te gaan scheppen: het is namelijk veel beter voor je als je bureau er netjes bijstaat.

Je hersenen houden van orde en structuur en alles wat de aandacht trekt, kost energie. Dat zegt gedragspsycholoog Chantal van der Leest in het AD. Wanneer je werkplek dus niet netjes is, levert dat extra stress op.

Extra stress

En door die stress ben je weer nog sneller geneigd er een rommel van te maken. Onder spanning kun je volgens Van der Leest minder goed beslissen. Daardoor bewaar je meer dan je nodig hebt, want wie weet is het ooit nog handig.

Uit een onderzoek van de Temple University blijkt zelfs dat een chaotische werkomgeving je doorzettingsvermogen kan beïnvloeden. Helaas niet in positieve zin. Dus, misschien is het tijd om tóch al je spullen even uit te zoeken.

Zo hou jij je bureau netjes

Scheiden: Wat staat er allemaal op je bureau? En heb je al deze spullen nodig? Vraag jezelf af wat je wilt laten staan, wat je wilt opbergen en wat er weg mag. Zo kan je je spullen makkelijk sorteren en maak je onderscheid in wat noodzakelijk is, en wat overbodig is.

Schikken: Geef de spullen die je op de bureau wilt laten staan een vast plekje. Zo kan je bijvoorbeeld je notitieboek altijd rechts in het hoekje leggen met een potje pennen ernaast. Een simpele manier om de boel overzichtelijk en netjes te houden. Ideaal.

Lees ook Rommel in huis: hoe overleef je samenwonen met een sloddervos?

Schoonmaken: Spreek met jezelf af dat je elke avond, voor je je werk écht afsluit, je eigen rommel even opruimt. Vieze kopjes gaan de vaatwasser in, post-its worden weggegooid en de pennen gaan terug het potje in. Zo kan je morgen weer in een fijne werkomgeving starten.

Standaardiseren: Leg voor jezelf vast wat een opgeruimd bureau is, wat je ervoor moet doen en hoe vaak je dit moet 'bijhouden'. Zo voorkom je dat je over een aantal weken weer in de troep werkt en wordt het opruimen, hopelijk, een routine.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle | Beeld: Getty Images

Lisa CostersGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden