Tired Female Runner in Florida Sunshine Beeld Getty Images
Tired Female Runner in Florida SunshineBeeld Getty Images

Misselijk of de hele tijd aan het gapen tijdens het sporten? Dit is hoe dat komt

Tijdens je work-out voel je ineens een enorme misselijkheid opkomen. Super vervelend, daar gaat je fijne uurtje sporten. Ben jij nooit misselijk tijdens het fitnessen, maar loop je juist de hele tijd te gapen? Ook dat is niet echt prettig. Wij leggen je uit hoe het komt dat je misselijk of gaperig bent tijdens het sporten.

Waar komt het vandaan?

Waar komt die misselijkheid vandaan? Dat heeft te maken met je maag-darmstelsel. Er wordt bloed door je lichaam gepompt waardoor je spijsverteringskanaal het even zwaar heeft. Het bloed stroomt voornamelijk naar de spieren zodat die zuurstof en voedingsstoffen krijgen. Hierdoor is er dus minder bloed over voor je maag en darmen, wat een misselijk gevoel kan veroorzaken. De kans hierop is het grootst wanneer je een sport beoefent die heel veel van je lichaam vraagt.

En dat gapen? Dat is een teken van je lichaam dat je lichaamstemperatuur stijgt. Je lijf geeft als het ware een reactie dat het wil afkoelen, dit toont jouw lichaam onder andere aan door te gapen. Gapen leidt namelijk tot een toename van de bloedtoevoer naar je hersenen. Hier komt extra lucht bij dat zorgt voor het afkoelen van je bloed. De kans hierop is het grootst wanneer je doet aan crosstraining.

Lees ook Déze sporten kun je toch beoefenen als je last hebt van migraine

Dit kun je ertegen doen

Oké, je snapt nu waar het vandaan komt. Maar je vraagt je zeker af of er ook iets tegen te doen is. In het geval van de misselijkheid kun je proberen de trainingsintensiteit wat terug te schroeven. Zorg vervolgens voor een goede cooling down. Om misselijkheid in het vervolg te voorkomen, is het belangrijk dat je nieuwe work-outs voorzichtig opbouwt. Vraag niet meteen te veel van je lichaam. Blijf je last houden van misselijkheid? Dan is een bezoekje aan de huisarts geen overbodige luxe.

Ook al kun je prima door sporten terwijl je moet gapen, prettig is anders. Je kunt proberen op je ademhaling te letten. Zorg dat je genoeg zuurstof binnenkrijgt door niet te kort te ademen. Mocht dit niet helpen, maak je dan vooral geen zorgen. Het is hartstikke normaal.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Grazia, Women’s Health | Beeld: GettyImages

Fleur HartmanGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden