Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Verslaafd aan opblijven? Maak kennis met het fenomeen ‘opblijfwraak’

Verslaafd aan opblijven? Maak kennis met het fenomeen ‘opblijfwraak’

Verslaafd aan opblijven? Maak kennis met het fenomeen ‘opblijfwraak’

‘s Avonds voor het slapengaan toch nog een aflevering extra kijken of toch iets langer door scrollen op Instagram. Herkenbaar? Dan heb je misschien last van opblijfwraak. We leggen uit wat dit is. Én wat je er tegen kunt doen.

Opblijfwraak

Opblijfwraak, ook wel ‘revenge bedtime procrastination’, is het expres langer opblijven om iets langer een momentje voor jezelf te hebben.

Misschien ken je het wel. Je zit op zondagavond rustig op de bank tv te kijken en hebt op maandag weer een lange werkdag waar je nog helemaal niet aan toe bent. Heel verleidelijk om dan lekker lang op te blijven, zodat je langer kunt genieten van de rust. De keerzijde is dan wel dat je te weinig slaap krijgt en daar knapt niemand van op.

Slaappsycholoog Helmy Pluis ziet in haar werk veel mensen voorbij komen die last hebben van opblijfwraak. Vaak zijn het jonge mensen, maar het komt in iedere leeftijdsgroep voor. “Het gaat vooral om mensen die een druk leven hebben, met veel stress en verplichtingen”, legt Pluis uit.

Lees ook:
Dit is waarom een bedverhaaltje goed is voor volwassenen

Nadelige gevolgen

Er is natuurlijk niks mis met een avondje op de bank, tenzij het leidt tot slaaptekort. En slaap je te weinig, dan krijg je last van slaperigheid overdag en gewichtstoename, maar ook een achteruitgang van denkvermogen en geheugen. Het kan zelfs leiden tot hartproblemen, diabetes en een verminderd immuunsysteem. Die laatste drie zijn wel voor de echte die hard opblijvers.

Niet te laat

Mocht je nou last hebben van opblijfwraak, geen paniek. Met een paar makkelijke regels lig jij zo weer op tijd onder je dekens.

Let op wat je drinkt voor het slapengaan: geen koffie, cola of andere cafeïnehoudende dranken en natuurlijk ook geen alcohol.

En grijp in plaats van naar je telefoon eens naar een boek. Van lezen word je slaperiger en zo heb je geen last van apparaten met blauw licht.

Vergeet je de tijd? Zet dan een wekker en niet geheel onbelangrijk: houd je daar dan ook aan. Of zorg dat iemand je er aan herinnert dat je naar bed moet.

Natuurlijk hoef je niet elke dag precies op tijd in bed te liggen, een cheatnight inlassen voor een avondje bingewatchen mag ook, bijvoorbeeld in het weekend. Dan geniet je dubbelop.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: LINDA | Beeld: GettyImages