Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Militairen zweren bij dit trucje om binnen twee (!) minuten in slaap te vallen

Militairen zweren bij dit trucje om binnen twee (!) minuten in slaap te vallen

Militairen zweren bij dit trucje om binnen twee (!) minuten in slaap te vallen

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: binnen twee minuten in slaap vallen. Toch kan het! Veel militairen zweren bij een trucje wat wij je gaan uitleggen. Dus als je regelmatig moeite hebt met in slaap vallen, lees dan snel verder wat je in het vervolg kunt doen.

Wetenschappelijk onderbouwd

Je kunt je vast voorstellen dat het niet altijd lekker slapen is als je op missie bent met het leger. Toch is het belangrijk dat militairen goed slapen, hoe kort ook, zodat ze weer kunnen presteren als ze wakker zijn. De U.S. Navy Pre-Flight School heeft een wetenschappelijk onderbouwde manier ontwikkeld om in minder dan twee minuten in slaap te vallen. Daar wil je natuurlijk alles van weten…

Comfortabele houding

Sharon Ackman van Medium vertelt: “Alles begint met een comfortabele houding. Wij hebben gelukkig niet te klagen in ons vertrouwde bed, maar militairen worden getraind om zelfs in slaap te kunnen vallen terwijl ze rechtop zitten.

Wanneer je een ontspannen houding hebt aangenomen is het eerst tijd om te focussen op je gelaat. Sluit je ogen en adem diep in en uit. Ontspan elke spier in je gezicht en let erop dat je niet fronst of je ogen toeknijpt. Adem uit en voel je wangen, mond en tong ontspannen. Laat de druk op je ogen los en laat je ogen rusten in je oogkassen. Dat alles geeft je lichaam het signaal dat het tijd is om te rusten.”

Bovenlichaam

Het is tijd om te focussen op je schouders, die moet je zo laag laten zakken als mogelijk. Hierdoor voel je je nek heerlijk ontspannen. “Adem diep in en adem traag uit, terwijl je de druk op je spieren uitblaast”, benadrukt Ackman. Je gaat door naar je armen, begin aan de kant waar je hand zit waarmee je schrijft.

Je focust op je biceps, beweegt je onderarm aan dezelfde kant en laat dan de gehele arm ontspannen. Je hand en vingers liggen als het ware levenloos naast je been. Al deze stappen herhaal je met je andere arm.

Onderlichaam

“Nu je bovenlichaam ontspannen en zwaar voelt, is het tijd voor de benen”, zegt Ackman. “Geef je rechterdij het signaal om zwaar door te wegen alsof er geen leven meer in zit. Doe hetzelfde met je rechterkuit en vervolgens met je enkel en voet.” Als het goed is, voel je alles mega zwaar worden en als het ware in de grond zakken. Deze stappen herhaal je ook voor je linkerbeen.

Lees ook
Steven schiet te hulp: ‘Mijn man wil graag aparte slaapkamers omdat hij naast mij niet kan slapen’

Hoofd

Als je hele lichaam ontspannen is, ga je naar de laatste stap: je hoofd. Maak je hoofd gedurende tien seconden he-le-maal leeg. “Dat wil zeggen,” vult Ackman aan, “niet denken aan wat er die dag verkeerd is gegaan, hoe laat je moet opstaan of wanneer je je lief moet bellen. Probeer je gedachten stil te houden. Dat doe je door een vast beeld in je hoofd te houden.” Als tip geeft Ackman dat je je bijvoorbeeld kunt inbeelden dat je op een comfortabele stoel zit in een super donkere ruimte. Dat beeld houd je vast voor tien seconden.

Laatste tip

Ben je nog steeds aan het lezen en nog niet in slaap gevallen, haha? Ackman heeft nog een laatste tip voor als het bovenstaande trucje niet werkt. “Zeg dan de woorden ‘niet nadenken’ keer op keer opnieuw voor minstens 10 seconden. Dit verbant alle andere gedachten waardoor je minder snel afdwaalt. Wanneer je eenmaal fysiek volledig ontspannen bent en je je hoofd minstens 10 seconden leeg kan houden, zal je in slaap vallen.”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: RTL Nieuws | Beeld: GettyImages