Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Vergeet die tienduizend: 6.000 stappen per dag is al genoeg voor voldoende beweging

Vergeet die tienduizend: 6.000 stappen per dag is al genoeg voor voldoende beweging

Vergeet die tienduizend: 6.000 stappen per dag is al genoeg voor voldoende beweging

Wandelen: ’s werelds nieuwste hobby sinds maart 2020. Aangezien we niet heel veel meer kunnen dan buiten stappen zetten, is wandelen op dit moment een van de meest gedane activiteiten. Om genoeg beweging per dag te krijgen is het aangeraden om rond de 10.000 stappen per dag te zetten. Toch is dit niet voor iedereen haalbaar, en wat blijkt nu? Het schijnt óók al genoeg te zijn, wanneer je 6.000 stappen per dag zet.

Wandeldates

Zelfs tijdens het daten in coronatijden komt een wandeling al gauw aan bod. Niet zo heel gek, want waar moet je anders heen. Maar voor wie wandelen meer als een sportieve activiteit of een work-out is, is het aantal stappen of de kilometers die je maakt tijdens zo’n wandeling belangrijk. Met 10.000 stappen per dag zou je een goede work-out hebben gehad, maar in werkelijkheid is dat wat minder leuk dan het klinkt.

6.000 stappen

Zeker wanneer je thuis werkt en een ‘zitbaan’ hebt, is het bijna niet te doen om tóch aan die 10.000 stappen per dag te komen. Helemaal niet wanneer je beseft dat 10.000 stappen ongeveer gelijk is aan zeven à acht (!) kilometer. Niet alleen is dat best wel veel, het is ook nog eens lastig om elke dag vol te blijven houden. Nog maar te spreken over het weer (lees: regen, kou en ijzel). Maar, niet gevreesd: het is óók oké om wat minder stappen zetten. 6.000 per dag zou al voor voldoende beweging moeten zorgen.

Een getal

Maar waarom wordt die 10.000 dan aangeraden? Eigenlijk is het maar een uit de lucht gegrepen getal en een getal dat nét wat meer is dan het gemiddelde wat men per dag loopt. Een streven naar meer, zou je kunnen zeggen. Met 6.000 stappen per dag loop je rond de vier kilometer. Ook niet verkeerd, toch? Het líjkt alleen minder, omdat 10.000 een veel groter getal is. Het zit dus allemaal gewoon in je hoofd.

Consistent blijven

Tuurlijk zul je meer calorieën verbranden wanneer je meer stappen per dag zet. Maar dit betekent niet meteen dat je ook afvalt. Het draait namelijk om balans en consistent blijven. Wanneer je voor jezelf het doel ‘10.000 stappen per dag zetten’ stelt, is dat véél lastiger vol te houden dan wanneer je met jezelf afspreekt om er 6.000 te zetten. Zeven à acht kilometer per dag lopen is erg veel namelijk. Je bent dus veel eerder geneigd om het doel om 10.000 stappen per dag op te geven, dan het doel van 6.000 stappen per dag.

Lees ook 
Zó start je het nieuwe jaar het beste, zónder goede voornemens

Eind goed, al goed

Wat we dus vooral willen meegeven: zorg dat je per dag genoeg beweging hebt, maar doe het op je eigen tempo, of je nou 10.000 of 6.000 stappen per dag zet. Doe waar jij gelukkig van wordt. Oh, en wanneer je dat wandelen een keertje skipt, no worries, soms ís het ook gewoon fijner om lekker thuis te blijven.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief. 

Bron: wellbe.be | beeld: Getty