Body heroin chic Beeld Getty Images
Body heroin chicBeeld Getty Images

Lotte van Eijk wil ‘heroin chic’ trend keihard skippen: ‘Wij weten toch dat zelfliefde helemaal the way to go is?’

‘Bye bye booty, heroin chic is back’, kopte The New York Post twee weken geleden. Volgens het Amerikaanse blad is het graatmagere schoonheidsideaal waar de term voor staat momenteel het nieuwe zwart. De mediawereld stond meteen op zijn kop: niemand wil terug naar die ongezonde mentaliteit. Ook Lotte van Eijk laat luid en duidelijk weten dat vrouwenlichamen géén trend zijn.

“Niet zo druk maken meiden, lekker jezelf blijven. Ieder lichaam is een goed lichaam”, schrijft het model op instagram.

Dun, dunner, dunst

Voor de mensen die de 90's trends-boot hebben gemist: ‘heroin chic’ was een schoonheidsideaal tijdens de jaren negentig waarvan topmodel Kate Moss het boegbeeld was. Het motto van deze beautytrend? Hoe dunner, hoe beter.

Een lichte huid, donkere wallen onder je ogen en ingevallen wangen: het is niet vreemd dat men de look associeerde met drugsgebruik.

Zitten en luisteren

Model Lotte van Eijk moet niets van dit schoonheidsideaal hebben. “Meiden!” roept ze in een Instagram Reel. “Ja, effe de groep bij elkaar. Zitten. Luisteren.” Ze wijst naar de kop van het artikel in The New York Post. “Luister, wij hebben dit plaatje allemaal gezien.”

Lotte had vanaf kinds af aan al het idee dat de mode-industrie een steekje liet vallen: alle hippe kleding paste haar namelijk niet. Het is dus niet gek dat het plussize model haar volgers een hart onder de riem steekt omtrent body positivity.

De tekst gaat verder onder de video van Lotte van Eijk.

Gevaar in een klein hoekje?

Moeten we ons daadwerkelijk zorgen maken om de terugkeer van heroin chic? Volgens Anne-Mett Hermans, assistent professor aan de Erasmus Universiteit en onderzoeker naar ideaalbeelden, valt het mee. “In de jaren negentig waren er natuurlijk nog geen sociale media,” zegt Hermans tijdens een interview met NU.nl. “Dus werd er veel meer van ‘bovenaf’ gedicteerd door grote bedrijven en media hoe het modebeeld eruit zag.”

Tegenwoordig is dat anders en Hermans denkt dat de consumenten van tegenwoordig de trend en de media niet zullen pikken.

Vrouwenlichamen zijn géén trend

Ondanks dat tijdschriften en andere media minder bepalend zijn dan twintig jaar geleden, hebben ze wél nog steeds invloed. “Ik vind het volstrekt bezopen dat dit soort trends op basis van lichaamsbouw nog steeds gaande zijn”, zei Marije Veerman, hoofdredacteur van Flair, tijdens een interview met de NOS. Zij geeft aan dat de keuze om te empoweren bewust gemaakt kan worden.

Want hoe vaker je graatmagere modellen voorbij ziet komen, hoe meer het je (onbewust) raakt. “Ik maak me zeker nog wel zorgen,” zegt Hermans. “Zeker om de kwetsbare groep, en dat zijn dan toch voornamelijk de jongeren.”

Dus say it with us en mét Lotte: vrouwenlichamen zijn géén trend.

Bron Nu.nl, NOS

Lisa CostersGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden