Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Relatie & Seks > Afgepakte dekens, gesnurk, samen knuffelen: dit zijn de voor- en nadelen van samen slapen

Afgepakte dekens, gesnurk, samen knuffelen: dit zijn de voor- en nadelen van samen slapen

Afgepakte dekens, gesnurk, samen knuffelen: dit zijn de voor- en nadelen van samen slapen

Nog even knuffelen voor het slapengaan, ’s ochtends elkaar als eerste zien en een kus. Het klinkt allemaal romantisch, maar vaak kan samen slapen ook ergerlijk zijn. Dekens die afgepakt worden of nóg erger: een snurkende partner. Soms zou je weleens lekker alleen willen tukken. Dit zijn de voor- en nadelen van samen slapen. 

Voordelen

1. Diepere slaap

Als je juist heerlijk en diep slaapt met je partner naast je, kun je dat het beste wél blijven doen. Uit een onderzoek uit 2020 van de Christian-Albrechts-Universität zu Kiel in Duitsland blijkt dat je een betere remslaap hebt als je lover naast je ligt. In die fase van je slaap verwerk je emoties en gebeurtenissen.

Dit kan te maken hebben met de warmte van je partner. Volgens de Duitse wetenschappers komt dat ook voor bij zoogdieren. Uit een slaaponderzoek onder klipdassen bleek dat ze dieper sliepen als ze tegen een andere klipdas aanlagen.

2. Intiem

Volgens een overzichtsstudie uit 2016 van de Paracelsus Medizinische Privatuniversität in Oostenrijk is slapen een van de intiemste dingen die je samen kunt doen. Uit meerdere onderzoeken van deze wetenschappers blijkt dat het samen slapen stressverlagend kan zijn.

 Lees ook
Oeh la la: deze vier sterrenbeelden zijn het meest zelfverzekerd in de slaapkamer

Nadelen

1. Impact op humeur

Volgens de Oostenrijkse wetenschapper kan samen slapen ook uitpakken als een ramp voor je relatie. Kun je slechter in slaap vallen of in slaap blijven door jouw partner? Dan heeft dat impact op je nachtrust en zeker ook op je humeur.

2. Nadelig effect op verliefde gevoelens

Slecht slapen heeft ook een nadelig effect op verliefde gevoelens, blijkt uit een onderzoek uit 2018 van de Universität Heidelberg in Duitsland. Het gehalte van oxytocine (ook wel bekend als het knuffelhormoon) werd bij twintig mannelijke en vrouwelijke studenten gemeten voor en na een rusteloze nacht. Daaruit bleek dat het oxytocineniveau sterk afneemt na een nacht waarin je slecht slaapt. Bij vrouwen was het niveau nog meer gedaald dan bij mannen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Quest | Beeld: GettyImages