Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Nieuws & Maatschappij > Mogelijk een leeftijdsgrens voor het kopen van een patatje om een ‘gezonde generatie’ op te voeden

Mogelijk een leeftijdsgrens voor het kopen van een patatje om een ‘gezonde generatie’ op te voeden

Mogelijk een leeftijdsgrens voor het kopen van een patatje om een ‘gezonde generatie’ op te voeden

Het wetenschappelijk bureau van het CDA stelt dat er een minimumleeftijd ingesteld moet worden om fastfood te kunnen kopen. In een onderzoek van het Wetenschappelijk Instituut (WI) van het CDA staat dat zo’n leeftijdsgrens ‘vergelijkbaar met die voor de aanschaf van alcohol en tabak’ mogelijk kan helpen om een ‘gezonde generatie’ op te voeden.

Leeftijdsgrens fastfood

Het rapport benoemt dat kinderen jong vertrouwd moeten raken met zorg voor zichzelf en een gezonde levensstijl. Volgens het WI kunnen instanties ‘met een vormende invloed’, zoals consultatiebureaus en scholen, het best helpen bij die gezonde opvoeding van jonge kinderen.

Wellicht worden de regels aangescherpt wat betreft het kopen van fastfood. Het is nog niet uitgewerkt hoe oud je zou moeten zijn om een patatje of hamburger te mogen kopen. Maar het rapport gaat ervanuit dat een gezonde leefstijl bij kinderen ‘verder zal golven naar het gezin en de rest van de samenleving’.

Lees ook
Paaseitjes over? 5 tips om de ‘restjes’ op te maken (en niet in één keer in je mond te proppen)

Ongezond eten

Het WI-onderzoek stelt dat ongezond eten en drinken makkelijk verkrijgbaar is. Tevens is het aantrekkelijker dan gezonder eten door reclame en lage prijzen. Het WI benoemt dat de ideeën rondom het moeilijker verkrijgen van ongezond eten niet betuttelend bedoeld zijn. “We zouden evengoed kunnen stellen dat het aanbod zo dominant is geworden dat dát nu betuttelt.”

Dat laatste zei verantwoordelijk staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) vorige maand ook. Hij maakte bekend dat hij zou onderzoeken of het juridisch mogelijk is om de zogenaamde wildgroei van fastfoodketens tegen te gaan. Dat is op verzoek van gemeenten, vooral in grote steden. Het wordt ouders en kinderen moeilijk gemaakt om gezond te eten door ‘een haag van verleidingen’, vindt Van Ooijen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: MSN | Beeld: Getty Images