Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Nieuws & Maatschappij > Leger des Heils komt met briljante campagne als inhaker op versleten Balenciaga sneakers

Leger des Heils komt met briljante campagne als inhaker op versleten Balenciaga sneakers

Leger des Heils komt met briljante campagne als inhaker op versleten Balenciaga sneakers

Het Leger des Heils is door de omstreden versleten sneakers van modemerk Balenciaga op een briljant idee gekomen. Ze hebben besloten échte versleten schoenen van daklozen te gaan verkopen. En de opbrengst.. die gaat naar het goede doel!

Balenciaga

Kortgeleden lanceerde Balenciaga een opvallend nieuw sneakerontwerp, dat gelanceerd werd onder de naam Fully Destroyed-sneakers. Kopers konden extreem versleten sneakers kopen, voor een prijs van 1850 dollar. Daarmee wilde het modehuis aantonen dat ‘iedere fase’ van een sneaker de moeite waard is. De reacties op de sneakers waren echter niet bepaald positief. Op Twitter vond iemand bijvoorbeeld dat de pr-stunt de rijken beledigt en de armen bespot.

Truly Destroyed-sneakers

Hoewel de boodschap achter de sneakers verkeerd geïnterpreteerd is, denkt marketingmanager Thamar Koening dat het iets positiefs brengt. Onbedoeld kaarten de sneakers een maatschappelijk probleem aan: ongelijkheid in de wereld. Dat het Leger des Heils hier nu op voort borduurt is alleen maar goed. Zo lanceren zij nu hun eigen campagne genaamd Truly Destroyed-sneakers. Via een website worden oude sneakers van daklozen voor 1450 euro verkocht en het geld gaat naar het goede doel.

Lees ook
Dit gebeurt er als je je schoenen langer draagt dan eigenlijk de bedoeling is

Zinvolle boodschap

De campagne werd gemaakt door Cloudfactory. “Daklozen zijn per definitie niet trendy of nieuwswaardig. Dus nu Balenciaga versleten sneakers plotseling trendy maakt, grijpen wij onze kans”, legt creative director César García uit. In Nederland leven zo’n 32.000 daklozen.  “De campagne gaat erom het gesprek over daklozen te kapen en een zinvolle boodschap over te brengen.”

De foto’s van de échte versleten schoenen werden gemaakt door Carli Hermès. Hij hoopt dat de campagne voor bewustwording zorgt. “Het zou mooi zijn als we met deze campagne consumenten bewust kunnen maken van de waarde van kleding. En dat ze wellicht minder geld uitgeven aan fashion en meer doneren aan het Leger des Heils.”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: LINDA.nl | Beeld: Leger des Heils