Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Nieuws & Maatschappij > Hoe ga je om met mentale klachten die je hebt door het nieuws over de oorlog in Oekraïne?

Hoe ga je om met mentale klachten die je hebt door het nieuws over de oorlog in Oekraïne?

Hoe ga je om met mentale klachten die je hebt door het nieuws over de oorlog in Oekraïne?

Door de oorlog in Oekraïne ervaren tientallen mensen mentale klachten. Dit meldt MIND Korrelatie, een landelijke organisatie die anonieme psychische en psychosociale hulp biedt. MIND Korrelatie stelt dat het oorlogsnieuws een trigger kan zijn voor angst en ziet een duidelijk stijgende lijn in het aantal telefoontjes hierover.

Mentale klachten 

Saskia Oskam van MIND Korrelatie vertelt aan LINDA.nl dat ze verwacht dat het aantal hulpvragen de komende tijd zal blijven stijgen. Mensen bellen met allerlei soorten angsten die oorlog met zich mee kunnen brengen, vertelt Oskam. Mensen zijn bijvoorbeeld angstig voor een nucleaire aanval. “Het brengt mensen terug in hun herinneringen aan de jaren 60 tot 80, waarin deze dreiging ook erg speelde”, legt Oskam uit.

Ook ontvangt MIND Korrelatie telefoontjes van mensen die vroeger oorlogen of conflicten hebben meegemaakt. Oskam: “Denk aan mensen bij wie (oorlog)trauma’s opnieuw worden getriggerd. Ze ervaren als gevolg van de dreiging grote onzekerheid over de toekomst.”

Lees ook
Nasrdin Dchar vindt onderscheid tussen vluchtelingen misselijkmakend: ‘We leven in een land waarin niet ieder mens gelijk is’

Tips

Het is niet gek als je je somber of down voelt door alle berichtgeving rondom de oorlog. Tijdens de coronacrisis hadden mensen ook moeite met de hoeveelheid zwaar nieuws. MIND Korrelatie deelt een aantal tips op LINDA.nl hoe je hiermee om kunt gaan.

1. Consumeer minder nieuws

Je mag best een break nemen van het nieuws. Kijk maximaal één keer per dag naar het journaal als je toch op de hoogte wilt blijven. Het liefst kies je een journaal waarin genuanceerde berichtgeving wordt gegeven, ook is het prettig om deze uitzending niet vlak voor het slapengaan te kijken. Vermijd het nieuws op social media en zet pushmeldingen uit op je telefoon en laptop.

2. Praat erover

Vind steun en troost bij iemand uit je omgeving. Het kan al enorm opluchten om met iemand te praten over je gevoel. Kijk desnoods het journaal samen. In ieder geval is het belangrijk dat je niet alleen met je zorgen blijft rondlopen.

3. Zorg voor een routine

Blijf gewoon je alledaagse dingen doen en probeer vast te houden aan een routine. Hierdoor behoud je een gevoel van controle. Zorg daarnaast goed voor jezelf: sporten, gezond eten, genoeg slapen. Dat helpt allemaal om in balans te blijven.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: LINDA.nl | Beeld: GettyImages