Tranentrekker: déze ontroerende reclame is winnaar van de Gouden Loeki 2023
Gisteravond werd in het Tropenmuseum in Amsterdam de winnaar van de Gouden Loeki 2023 bekend gemaakt. And guess what? Voor de vierde keer in vijf jaar tijd wint de Staatsloterij de prijs voor beste reclamespot. Pak er effe een tissue bij, want het is een tranentrekker.
Ook Centraal Beheer en KPN vielen in de prijzen met hun reclamespotjes.
Vader en zoon winnen Gouden Loeki
In het spotje zien we hoe een vader en zoon de reis van hun leven maken. Om dit mogelijk te maken doet de zoon alsof hij de loterij gewonnen heeft, om zijn tegensputterende vader te overtuigen. De zoon heeft echter nog niet gewonnen, maar kiest ervoor zijn geluk niet af te laten hangen van een grote geldprijs.
De tekst gaat door onder de video.
Een lekker potje janken?
Winning
Het is niet de eerste keer dat de Staatsloterij het gouden beeldje in ontvangst mag nemen. De afgelopen jaren had de loterij ook al succes met de spotjes waarin hondje Frekkel (2018), egeltje Freddie (2019) en katertje Frummel (2020) de hoofdrol speelden. De reclamespot over Koekoeksklok Fritsie leverde ze vorig jaar een tweede plaats op. Can't win them all.
De Zilveren Loeki ging dit jaar naar het ‘Even Apeldoorn bellen’-spotje Container van Centraal Beheer, gemaakt door DDB Unlimited. De Bronzen Loeki werd uitgereikt aan KPN en Dentsu Creative Amsterdam voor de commercial Glasvezel waarin een kat een feestje viert op de klanken van U Can’t Touch This van MC Hammer.
En? Kon jij het droog houden?
Bron: ANP