Miljuschka schoof gisteravond aan bij Jinek om te praten over haar veranderde lichaam. Na een stressvol jaar van verbouwen vlogen de kilo’s eraan. Ze poste dit weekend een eerlijke foto van haar lichaam omdat ze haar buik vol had van alle gepolijste en geshopte lichamen die je langs ziet komen op social media. Eva Jinek juicht dit van harte toe (maar zegt zelf geen foto te durven delen) en nodigde haar uit aan tafel.
Lees ook: Miljuschka Witzenhausen deelt ‘eerlijke foto’ en roept volgers op hetzelfde te doen
Daar ga je vetrol
‘Ik heb niet mega nagedacht voordat ik de foto poste’ vertelt Miljuschka als haar gevraagd wordt wat haar deed besluiten om de foto te delen. ‘Maar als het de tijd van de maand is, en we weten allemaal: hormonen zijn een bitch, je wordt onzekerder en wat voller. En dan denk je: waarom zien zij er zo uit, en ik zo? Het is gewoon geen realistisch beeld. De gemiddelde maat in Nederland is 40/42. En niet maat 34/36 met een cup tot weet ik waar en een bil van skippybalformaat. Dat is gewoon niet het gros van Nederland. En al zeg je dat het je niets doet, als je maar constant dat soort beelden tot je krijgt, ga je je daaraan meten. En toen dacht ik: sapperdeflap, daar ga je vetrol’.
De tekst gaat onder de Instagram-post verder.
Gevolgen voor hersenontwikkeling
Jinek stipt vervolgens aan dat zij beiden zonder Instagram zijn opgegroeid en inmiddels volwassen vrouwen zijn maar toch bevattelijk zijn voor de picture perfect plaatjes. Ze vraagt aan Dennis van Vuurden, kinderoncoloog bij het Prinses Máxima Centrum die ook aan tafel zit, of het zijn 13-jarige dochter beïnvloedt. ‘Ja, ik denk het wel’, zegt hij. ‘Ik heb het er toevallig met mijn dochter over gehad en zij zei dat ze zich er nu nog niet zo op richt. Dat ze denkt dat je tevreden moet zijn over jezelf en niet dat anderen tevreden over jou moeten zijn. Wat het volgens mij gevaarlijk maakt is dat bij jonge mensen hun hersenen zich ontwikkelen ten tijde van social media. Dus ik denk dat de hersenen ook anders worden aangelegd tijdens dat kijken. Die zien wat de norm is en die kijken naar hun eigen lichaam en die denken: he, dit is niet de norm’.
Bij laten trekken
Miljuschka voegt daar nog aan toe: ‘Je ziet nu zoveel jonge meiden die al fillers en wimperextensiens gaan gebruiken zoals een Kylie Jenner die zichzelf ‘bij laat stellen’. Gaby (Blaaser) is hier een voorbeeld van. Ze is een goede actrice, ik ken haar vanuit SpangaS en zij heeft op een gegeven moment gedacht: hier word ik gelukkig van. En dat mag hè, maar het zet wel wederom aan tot: hoe krijg ik de perfecte billen en de perfecte lippen etc. Dat is het toonbeeld geworden voor de jeugd nu. Vroeger hadden wij Madonna en Claudia Schiffer, maar dat waren de uitzonderingen. Nu is het voor iedereen en ik vind dat gewoon doodeng’.
Tip: Bekijk dit account waar je zien wat er allemaal om zo’n influencer heen gebeurd om een foto of filmpje te kunnen maken. Hilarisch!
Lees ook: Miljuschka: ‘Het valt me zwaar dat mijn kinderen minder behoefte krijgen aan mijn getuttel’
De tekst gaat onder de Instagram-posts verder.
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Dieet van speculaasbrokken en chips
Miljuschka heeft zich verbonden aan Weight Watchers, en Jinek vraagt haar of het niet gek is dat ze nu dan toch besluit om te gaan afvallen. Volgens Miljuschka is dat niet zo. Ze woog 82 kilo en voelde zich daar niet blij mee. Haar BMI is 70 kilo, maar bij de 75 kilo die ze nu weegt voelt ze zich happy. Ze is een paar kilo aangekomen door een hectisch jaar van verbouwen. ‘Ik ontbeet met speculaasbrokken en lunchte met chips. Hartstikke lekker maar op een geven moment is het einde gewoon zoek’.
Hieronder vind je wat foto’s van vrouwen die meededen aan de oproep van Miljuschka om een eerlijke foto te delen:
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.