PREMIUM
Stop geweld tegen vrouwen: Flair slaat met drie andere vrouwentitels de handen ineen
Op 25 november, de dag tegen Geweld tegen Vrouwen, kleuren plekken en gebouwen over de hele wereld oranje. Het is onderdeel van de campagne tegen geweld tegen vrouwen van Orange the World. Zestien dagen lang worden er debatten, tentoonstellingen en demonstraties georganiseerd en wordt geld ingezameld voor het Trust Fund To End Violence Against Women.
Het is genoeg geweest, er moet veel meer worden gedaan aan geweld tegen vrouwen. Flair, Libelle, Margriet en Nouveau sluiten aan, slaan de handen ineen en vragen – nee, roepen! – gezamenlijk om meer aandacht voor het onderwerp.
Elke acht dagen sterft een vrouw door geweld
En, sad but true, dat is keihard nodig. De cijfers zijn niet mals: wereldwijd heeft één op de drie vrouwen te maken met fysiek, psychisch of seksueel geweld, zo blijkt uit onderzoek van de World Health Organization. Wie denkt dat dit een ver-van-mijn-bedshow is: in Nederland sterft elke acht dagen een vrouw door geweld.
Marije Veerman, hoofdredacteur Flair
“Het is tijd voor actie. We staan in de top drie van landen in Europa waar femicide het vaakst voorkomt. In landen als Italië en Spanje gaat iedereen massaal de straat op als er een vrouw wordt vermoord door femicide.
Hier lees je in de media dat de dader ‘zo’n lieve man was’. Terwijl deze vrouwen vaak jarenlang worden gestalkt, vernederd en in een hoek gedrukt. Het wordt tijd dat we onze verontwaardiging hierover laten merken. Femicide kán voorkomen worden. Door scholing te geven over het onderwerp, lespakketten op scholen, maar ook door de politie betere handvatten te geven om stalking aan te pakken. Femicide apart opnemen in het Wetboek van Strafrecht is daarvoor stap één.”
Hilmar Mulder, hoofdredacteur Libelle
“Van de cijfers over femicide sloeg ik steil achterover. Je denkt al snel: dat gebeurt ergens ver weg. Niet dus, dit is Nederland. Femicide is onderbelicht en wordt weggeschoven met woorden die de boel bedekken: ‘gezinsdrama’, ‘crime passionnel’. Maar het is vrouwenmoord, dat moet hardop worden uitgesproken.
Onze vier merken hebben zo’n gigantisch bereik, dat doet niemand ons na. Daarom is het belangrijk dat we de handen ineengeslagen hebben; zo kunnen we zo veel mogelijk vrouwen bereiken en bewustzijn creëren, het onderwerp bespreekbaar maken en ervoor zorgen dat mensen problematiek bij anderen én bij zichzelf kunnen signaleren.”
Helene van Santen, hoofdredacteur Margriet
“Elke acht dagen wordt er in ons land een vrouw vermoord, veelal door haar eigen partner. Dat zijn schrikbarende cijfers. Vreemd genoeg valt het me op dat heel veel mensen dit niet weten, als ik hierover het gesprek aanga. Het komt voor in alle lagen van onze bevolking en bij alle culturen die ons land rijk is. Het beeld heerst dat Nederland tolerant, geëmancipeerd en beschaafd is. Maar als dat zo zou zijn, zouden niet zo veel vrouwen te maken krijgen met geweld. Er is werk aan de winkel. We móéten hier met z’n allen dringend iets aan doen.”
Claudia Straatmans, hoofdredacteur Nouveau
“Het is een groot probleem, meer awareness is belangrijk. Het begint bij opvoeding: ik ben zelf moeder, ik heb vriendinnen met zonen, en we voelen allemaal dat het heel belangrijk is je kind te leren respect te hebben voor iedereen, ongeacht welk geslacht diegene heeft. Ook daar ligt een taak, vind ik. Daarom moeten we hierover platen, met z'n allen.”
Deze reportage komt uit Flair 47-2022. Meer van dit soort verhalen lees je wekelijks in Flair.