Gezin dat kookt Beeld Getty Images
Gezin dat kooktBeeld Getty Images

Onderzoek wijst uit: koken op gas is slecht voor de gezondheid van kinderen

Koken op een gasfornuis leidde het afgelopen jaar bij meer dan 70.000 kinderen in Nederland tot astmasymptomen, concluderen twee Europese organisaties. Maar als je een gasfornuis hebt, hoe kook je dan veiliger én gezonder?

Gaskookplaten produceren koolmonoxide, fijnstof en andere schadelijke stoffen die voor ernstige gezondheidsklachten kunnen zorgen, en dit willen we natuurlijk voorkomen.

Koken in de EU

Maatschappelijke organisatie CLASP en gezondheidsorganisatie European Public Health Alliance (EPHA) wijzen naar diverse onderzoeken die aantonen dat gasfornuizen het risico op astma bij kinderen vergroten. Daarnaast kan de luchtvervuiling in de keuken door gas ook bij volwassenen negatieve effecten hebben op de luchtwegen.

TNO zag in het achterliggende onderzoek dat de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor een goede luchtkwaliteit meerdere keren per week overschreden worden. CLASP vindt dat gaskooktoestellen eigenlijk een waarschuwingslabel nodig hebben, net als sigarettenpakjes.

Tips om gezonder te koken

In Nederland kookt zeker de helft van alle huishoudens op gas. De energiecrisis deze winter kan de situatie verslechteren, omdat mensen mogelijk minder ventileren om warmte vast te houden, waarschuwen de organisaties. Met de tips hieronder kook jij thuis gezonder.

1. Verminder verontreinigde stoffen.

Wanneer je lang in de keuken staat om te bakken en braden is het belangrijk dat de vrijgekomen stoffen goed weg kunnen en deze niet in je huis rond blijven hangen. Kies daarom voor een afzuigkap die helemaal over het fornuis heen hangt en ten minste 300 kubieke meter lucht per uur naar buiten kan afzuigen. Idealiter voert je afzuiging de lucht ook direct naar buiten af.

Voor alle type afzuiging geldt; maak regelmatig schoon! Vervang de filters minimaal vier keer per jaar (say what?!) en zorg voor jaarlijks onderhoud van je gehele ventilatiesysteem of afzuiging. Als aanvulling kun je een luchtreiniger gebruiken. Luchtreinigers kunnen verontreinigende stoffen zoals fijnstof en geurtjes uit de lucht halen. Zo creëer je gezondere binnenlucht voor het hele gezin.

3. Bakken en braden op de achterste pitten

Gasloos koken? Check. Afzuiging aan? Check. Om er nu voor te zorgen dat vrijgekomen stoffen zo goed mogelijk gefilterd worden door de afzuiging, kun je het beste de achterste pitten van het fornuis gebruiken.

Dit geldt voornamelijk voor het bakken, braden en wokken van eten. Je pastawater of groenten koken – op een elektrische kookplaat – kan prima op de voorste pitten. Hier komt namelijk geen fijnstof bij vrij. Ga je voor een gefrituurde snack? Zet de frituurpan of Airfryer dan ook achteraan onder de afzuigkap. Een Aifryer heeft nog een ander bijkomend voordeel: een geurfilter. Zo heb je direct al minder last van ongewenste geurtjes.

4. Ga voor een goede bodem en laat je eten niet aanbranden

Nee, daar bedoelen we niet een goed gevulde maag mee vóórdat je aan tafel gaat. Maar kies voor pannen met een dikke bodem én een antiaanbaklaag. Hierdoor wordt de hitte beter over de bodem verdeeld en brandt je eten minder snel aan. Eten aan laten branden zorgt namelijk voor een hogere fijnstofconcentratie. En dat is slecht voor de binnenlucht in huis. Bovendien is een niet-aangebrande maaltijd ook wel zo fijn voor je tafelgasten.

5. Kook met olie, géén boter

Kook liever met (zonnebloem)olie dan met (room)boter. Boter verbrandt namelijk eerder (al vanaf 150 graden) dan olie, waardoor er meer fijnstof vrijkomt. Daarnaast zitten in olie onverzadigde vetten in plaats van verzadigde vetten, waardoor ook nog eens gezonder is. Win-win!

Bron: ANP, Gezond Binnen

Lisa CostersGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden