Omstreden Victoria's Secret maakt een comeback: ‘Hecht de CEO waarde aan inclusiviteit of geld?’
Jarenlang stond Victoria's Secret bekend om zijn spectaculaire shows en glamoureuze modellen. In 2019 trok het merk de stekker eruit wegens slechte verkoopcijfers, dalende kijkcijfers en de controverse rondom het merk. Vier jaar later maakt het merk plots een comeback met een nieuwe Victoria's Secret Fashion Show, maar daar is lang níet iedereen van gediend...
Ook Lizzo liet van zich horen op Twitter.
Victoria's Secret controverse
Even een korte geschiedenisles: de Victoria's Secret Fashion Show was een lange tijd een van de best bekeken modeshows ooit. Het grandioze evenement werd bijgewoond door allerlei celebs. En altijd werden live gastoptredens verzorgd door bekende artiesten, zoals Rihanna, Usher, Taylor Swift, Harry Styles, Katy Perry en Lady Gaga.
De modellen liepen in prachtige lingeriesets over de catwalk en de befaamde ‘angels’ waren het boegbeeld van het merk. Denk aan Giselle Bündchen, Adriana Lima, Tyra Banks, Heidi Klum, maar ook de Nederlandse Doutzen Kroes en Romee Strijd. Toch kreeg het merk flink wat kritiek te verduren.
Keiharde kritiek
Velen vonden Victoria's Secret niet inclusief en ook de opmerkingen van marketing topman Ed Razek schoten bij mensen in het verkeerde keelgat. In 2018 werd aan hem gevraagd of er ruimte was voor een diverse cast op de catwalk. Denk aan trans- en plussize modellen. Hij zag dit tótaal niet zitten en zei hierop: “Ik denk niet dat we dat moeten doen. Waarom niet? Omdat de show een fantasie is, een 42 minuten durende amusementsspecial. Dat is wat het is.”
Ook kwam naar buiten dat de CEO, Les Wexner, een hechte vriendschap had met met Jeffrey Epstein. Jeffrey werd beschuldigd van sekshandel met minderjarigen en samenzwering.
Body positivity
Rihanna viert ieder lichaam in fonkelnieuwe lingeriecampagne
Concurrentie
In datzelfde jaar organiseerde Rihanna de eerste Savage X Fenty modeshow — waarbij de cast een stuk diverser was. Men zag modellen van alle maten en verschillende queer, trans, en non-binaire modellen schitterden in de show. Ook drag performers maakten onderdeel uit van de modeshow. Er werd enorm positief op gereageerd en grofweg een jaar later, kondigde Victoria's Secret aan te stoppen met hun eigen modeshow.
Kritiek op nieuwe show
Inmiddels zijn we vier jaar verder en heeft het merk aangekondigd dat er een vernieuwde Victoria's Secret Fashion Show aankomt. Op Twitter wordt huiverig gereageerd op het nieuws. Ook zangeres Lizzo, die zich al jaren inzet voor de body positivity beweging, is kritisch.
De tekst gaat verder onder de tweet.
This is a win for inclusivity for inclusivity’s sake
— FOLLOW @YITTY (@lizzo) 5 maart 2023
But if brands start doing this only because they’ve received backlash then what happens when the ‘trends’ change again?
Do the CEOs of these companies value true inclusivity? Or do they just value money? https://t.co/ykmcUTLayQ
“Als merken dit alleen gaan doen omdat ze kritiek hebben gekregen, wat gebeurt er dan als de ‘trends’ weer veranderen? Hechten de CEO’s van deze bedrijven waarde aan echte inclusiviteit? Of hechten ze gewoon waarde aan geld?” schrijft ze op Twitter.
Anderen delen deze mening en hebben hun twijfels over de nieuwe strategie en branding van het merk.
I'll reserve my outrage until we see if they actually have become inclusive or all this just merely performative
— Desireé (@GogoLuthando) 5 maart 2023
They are trying to do what Fenty has already done. This is performance activism. pic.twitter.com/zVQ8oKFYiz
— EL GATO (@Tara_Lee_CL) 5 maart 2023
Slaat Victoria's Secret écht een nieuwe weg in? Only time will tell.