Nederland leek nét vlees-af, maar helaas Beeld Getty Images
Nederland leek nét vlees-af, maar helaasBeeld Getty Images

Nederland leek nét vlees-af, maar helaas

De afgelopen jaren zijn mensen steeds meer gaan experimenteren met vleesvervangers; een groenteburger, tofu, of een vega kipschnitzel die nét the real deal lijkt. Helaas hangt er aan de meeste vleesvervangers een flink prijskaartje, maar nu blijkt dat inflatie ervoor zorgt dat Nederland weer meer vlees is gaan eten.

Marktonderzoeker IRI zag zelfs een daling van vijf procent in de verkoop van vleesvervangers, terwijl er in 2020 een stijging van 34 (!) procent was. In financieel onzekere tijden kiezen mensen dus liever voor een echt biefstukje. Komt dit door de inflatie, of zit er meer achter?

De kloof krimpt

En dat terwijl de prijzen van vlees en vleesvervangers anno 2022 veel dichterbij elkaar ligt dan afgelopen jaar. "Vorig jaar waren vleesvervangers nog 30 procent duurder dan vers vlees en wild en gevogelte, nu is dat 20 procent", zegt IRI-onderzoekster Sjanny van Beekveld. Het duurzame alternatief is wel dus nog altijd duurder.

Onzeker

In onzekere tijden, zijn mensen minder bereid om nieuwe producten te proberen. Als je financieel krap zit, voel het veiliger om je geld te besteden aan items waarvan je weet dat je ze goed vindt. "Er is een laag consumentenvertrouwen," zegt Kees van den Heuvel van Schouten Europe. " Wij zien dat consumenten nu vaak teruggrijpen naar traditionele recepten. Gewoon vlees dus. Dat is jammer."

Lees ook ‘Je moet geen seks hebben met vleesetende mannen’, zegt PETA

Minder mindful

Tijdens de corona-pandemie waren mensen meer bezig met zichzelf, met overleven in een afgesloten wereld. Gezonder leven en eten was een pré voor de meesten. Helaas is te merken dat mensen dit sneller links laten liggen in tijden van financiële crisis. Biologische producten worden dus minder verkocht en daardoor zien biologische supermarkten en natuurwinkels hun omzet flink dalen. Michaël Wilde, directeur van koepel Bionext, bevestigt de dalende trend. "Sinds de zomer is bij de speciaalzaken de groei eruit."

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: NOS | Beeld: Getty Images

Lisa CostersGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden