Jumbo haalt per direct WK-reclame met dansende bouwvakkers van de buis
Jumbo stopt per direct met zijn WK-reclamespot met daarin dansende bouwvakkers. Dat heeft de supermarktketen besloten nadat op sociale media ophef was ontstaan.
Het voelt als de typisch Nederlandse voetbal reclame: de Hollandse muziek, de oranje kleding en gezellige sfeer. Tóch valt de Jumbo WK-reclame bij velen slecht vanwege de hossende bouwvakkers. Het WK voetbal in Qatar is namelijk omstreden vanwege de slechte werkomstandigheden voor de arbeidsmigranten die de stadions moesten bouwen. Zo zouden er duizenden mensen om het leven zijn gekomen.
Link met de slechte arbeidsomstandigheden
“We realiseren ons nu dat in deze reclame een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest”, laat Jumbo weten in een verklaring. “Dit betreuren we ten zeerste en we bieden hiervoor onze welgemeende excuses aan.”
Jumbo was zich er overigens wel bewust van dat het WK in Qatar gevoelig ligt in Nederland. De super verklaarde vorige maand nog zich in zijn communicatie-uitingen rond het WK daarom uitsluitend op het Oranjelegioen te richten. Toen zei Jumbo “een zorgvuldige afweging” gemaakt te hebben ten aanzien van de wijze waarop de super dit jaar inspeelt op het Oranjegevoel rond het toernooi.
De Stichting Ether Reclame (Ster) liet woensdagochtend weten dat de Jumbo reclame aan alle objectieve criteria voldoet en dus uitgezonden mag worden op de buis. Of het een verstandige keuze is, laat Ster in het midden: daar gaat het bedrijf niet over.
Negatieve reacties Jumbo reclame
Marketingdeskundigen reageerden verbijsterd en vonden de reclame ontzettend dom. “Negatieve aandacht is wel het laatste wat Jumbo kan gebruiken”, gaf marketing adviseur Paul Moers aan.
“6500 bouwvakkers dood. Velen berooid naar huis en Jumbo maakt reclame met hossende bouwvakkers. Hoe ongepast wil je het hebben”, schrijft een gebruiker op Twitter. “Lijkt mij totaal ongepast en wat mij betreft stopt Jumbo direct met de reclame”, deelt een ander. Er waren zelfs twitteraars die opriepen om Jumbo te gaan boycotten.
De tekst gaat verder onder de tweet.
Supermarkt knalt er gewoon even een WK-reclame uit met een stel polonaise-lopende bouwvakkers. #qatar #wk pic.twitter.com/SfBI05AJNO
— Jeroen Haarsma (@Jeroen_Haarsma) 1 november 2022
Ongepaste feestelijke sfeer
Amnesty International noemde de nieuwe reclame daarnaast ‘misplaatst’ en ‘onverstandig’. “In onze Qatar-groepsapp werd de video vanmorgen vroeg al gedeeld”, zegt Ruus Bosgraaf, woordvoerder van Amnesty International. “Zo’n filmpje is heel onverstandig van Jumbo. De hossende bouwvakkers maken het extra wrang. Dan plaats je jezelf als bedrijf buiten de werkelijkheid.”
Ook benoemd hij dat de feestelijke sfeer zeer ongepast is. “Het toernooi is omstreden. Veel bedrijven zijn dan ook terughoudend in hun uitingen. Ik ben verbaasd dat Jumbo een polonaise laat zien. Dat past niet bij het beeld wat we hebben van Qatar.”
Arbeidsomstandigheden in Qatar
Sinds men weet dat het WK voetbal in Qatar plaatsvindt, is er veel kritiek verschenen in de media. Onder andere vanwege de bouwvakkers die in onveilige omstandigheden hun werk moeten verrichten. Ook zouden deze werknemers zijn uitgebuit.
Qatar krijgt al jaren kritiek vanwege de schendingen van de mensenrechten en de omstandigheden waarin onder andere gastarbeiders werken. Volgens een onderzoek van de Britse krant The Guardian zijn er de afgelopen jaren meer dan 6000 overleden. Ook bij de bouw van de WK-stadions zouden meerdere arbeiders om het leven zijn gekomen.
Bekende Nederlanders
In de reclamespot zie je niet alleen dansende bouwvakkers: ook bekende Nederlanders zoals de Toppers, acteur en Jumbo-gezicht Frank Lammers en rapper Donnie dansen mee.
Op de hoogte blijven van onze artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze dagelijkse nieuwsbrief of wekelijkse nieuwsbrief.
Bron ANP, The guardian, AD