Vrouw klimmen Beeld Getty Images
Vrouw klimmenBeeld Getty Images

PREMIUM

Aantal gevallen van ‘death by selfie’ loopt op: de ultieme zelfoverschatting?

Vorige maand kwamen er in India vier vrouwen om tijdens het maken van ‘een perfecte selfie’. En zij zijn hier niet uniek in, want het aantal gevallen van death by selfie loopt inmiddels flink op. Waarom negeren sommigen elk signaal van gevaar als er een camera in selfiemodus op ze is gericht?

Vijf vrouwen stonden vorige maand aan de rand van een spectaculaire waterval in India om een selfie te maken. De hoogte van de klif, de angst voor een val, het leek allemaal even niet meer te bestaan.

De perfecte selfie

Volgens lokale media hielden de vijf elkaars hand vast. Een van de vrouwen gleed vervolgens uit, waardoor ze elkaar van de klif af trokken: vier vrouwen kwamen om het leven, een vijfde raakte zwaargewond. Het is een schokkend verhaal, vooral omdat het steeds vaker voorkomt dat mensen overlijden omdat ze de perfecte selfie willen maken.

In een artikel in het AD dat onlangs verscheen, wordt geschat dat er sinds 2008 wereldwijd 379 mensen zijn overleden bij het maken van een selfie, onder wie 184 slachtoffers in India, omdat het aantal jongeren in dit land relatief hoog is. De meeste mensen vielen van een hoogte, overleden door een botsing met een vervoermiddel (zoals selfies met treinen die in de achtergrond opdoemen) en op de derde plaats staat dood door verdrinking.

Roekeloze selfies

Ook stierven er zeventien mensen toen zij probeerden met een wild dier op de foto te gaan. Want wie had ooit kunnen denken dat daarbij iets mis kan gaan? Roekeloze selfies zie je ook terug op Instagram, bij tal van influencers die er een sport van maken om de halsbrekendste toeren uit te halen. Zo maakt ‘Balkan Beast’ selfies terwijl hij aan een rijdende trein hangt en staat fotograaf Daniel Lau bekend om zijn shots op wolkenkrabbers.

Het ziet er natuurlijk geweldig uit. En hoewel hun stunts tot nu toe vrijwel altijd goed gaan, zijn ook influencers niet immuun voor de selfiedood. In 2021 ging het mis bij Sophia Cheung toen ze uit balans raakte bij een waterval en viel. ‘Het leven moet plezierig zijn, niet dom,’ stond in haar Instagram-bio. Wat gebeurt er in ons hoofd, dat we opeens geen enkel gevaar meer zien in wilde dieren, fatale hoogtes en naderende sneltreinen zodra we die camera op selfiemodus zetten?

Lennard Montizaan, salesmanager Euromast

“Bij de Euromast kun je boven op het platform mooie selfies maken met de skyline van Rotterdam op de achtergrond. Er zijn natuurlijk altijd wel mensen die net een stapje verder gaan voor een selfie, wat overigens niet is toegestaan, maar gelukkig gebruiken bijna al onze bezoekers hun gezonde verstand. Je kunt ook van de Euromast abseilen, dan wordt er van bovenaf een foto van je gemaakt die je na afloop kunt kopen. En er gaat een lift helemaal naar de top, op 185 meter hoogte. Ook mooi voor een selfie op grote hoogte, maar dan veilig met ramen om je heen.”

Najla Edriouch, youtuber en GZ-psycholoog

“Online kun je het beste van jezelf laten zien, dus het is niet gek dat mensen social media gebruiken om zich te profileren. Maar de concurrentie is zo groot, dat je bijna wel met prikkelende content moet komen om de aandacht te trekken. Bijvoorbeeld plaatjes die spanning oproepen als mensen ze zien. Die leveren de meeste reacties en likes op. Je zag met de TikTok-challenges ook hoe snel een gevaarlijke challenge zich kan verspreiden.

Als mensen een selfie zien die gemaakt is terwijl er in de achtergrond een trein nadert, zou je negatieve of geschokte reacties verwachten. Maar in plaats daarvan zie je bewondering dat die persoon zo veel lef had. Dat moedigt andere mensen aan om het na te doen. En omdat ze zagen dat iemand anders dat deed zonder dood te gaan, denken ze misschien minder snel na over de gevaren. Want wat je ziet op social media en wat anderen om je heen doen, ga je normaal vinden. Met alle gevolgen van dien.”

Miriam Goudsmit, TikTok- en Instagram-influencer MeerVanMir.eu

“Ik ben moeder van vier kinderen en maak mij zorgen om wat ze zien. Vorig jaar was er nog de blackout-challenge, waarbij TikTokkers hun adem inhielden totdat ze flauwvielen. Kinderen die dit zien, hebben geen enkel besef van de gevolgen van zulke acties. Influencers gaan voor views ook telkens een stapje verder. ’t Probleem daarbij is dat veel influencers filmpjes of beelden delen die flink bewerkt zijn. Hierdoor weet je niet wat echt is. Ik baal ook weleens als ik minder likes krijg, maar ik hoef er niet van te leven. Ik verander mijn filmpjes er niet voor in elk geval. Maar ik kan me voorstellen dat als je ervan moet leven het een ander verhaal is.”

Meer van dit soort verhalen lees je wekelijks in Flair.

Michelle IwemaGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden