Kim Feenstra Beeld Brunopress
Kim FeenstraBeeld Brunopress

Kim Feenstra uit felle kritiek over Balenciaga: ‘Deze campagne is verheerlijking van kinderporno’

Teddybeer tassen met leren tuigjes en andere bondage-achtige accessoires, gedragen door kleine kinderen: de nieuwe campagne van Balenciaga leverde een wervelwind aan kritiek op. ‘Kinderen hoor je niet af te beelden met seksueel getinte items’, klinken de reacties. Ook model Kim Feenstra is niet te spreken over de campagne en roept tot een boycot.

“Hoe hebben de ouders, en eventueel de agentschappen van deze kinderen deze campagne door laten gaan?” vraagt Kim op Instagram. Volgens haar mogen de mensen, die aan deze campagne hebben meegewerkt en goedgekeurd, zichzelf afvragen waar ze mee bezig zijn en ‘iets anders doen met zijn of haar leven’.

Boycotten die handel

“Ik vind het nogal wat om mensen of bedrijven te boycotten maar als het om de veiligheid en bescherming van kinderen gaat, zou daar geen twijfel over moeten zijn,” zegt Kim Feenstra in haar Instagram Stories. “Seksuele exploitatie van kinderen is een wereldwijd probleem. En hoe sneller we dat erkennen, hoe sneller we onze kinderen kunnen beschermen.”

Ook houdt het model zich niet stil over het gedrag van andere BN’ers en influencers op sociale media. “Wanneer jullie een tas van 5 ruggen kunnen showen, zijn jullie er als kippen zonder kop bij, maar wanneer je je platform zou kunnen gebruiken om een statement te maken, houden jullie je mond,” deelt ze. “Want fashion is belangrijker dan je uit te spreken over het misbruiken van kinderen in welke vorm dan ook?”

Als het aan Kim ligt, krijgen deze ignorante influencers dezelfde behandeling als Balenciaga: boycotten dus. “I said what I said.” Ook verwijst ze naar een Instagrampost van Free a Girl voor meer informatie.

Tuigjes en een document over kinderporno

In de campagne zitten verschillende beelden met opmerkelijke details. Je moet flink inzoomen, maar dan kan je de tekst tóch lezen. Op een van de campagne foto's, is een nieuwe handtas, een samenwerking tussen Balenciaga en Adidas, afgebeeld op een lading papier.

Een van deze documenten is een gerechtelijk document waarin wordt verwezen naar Ashcroft vs Free Speech Coalition, de rechtszaak die nepbeelden en video's van seksueel misbruik van kinderen legaal maakte in de Verenigde Staten. Kinderporno is dus illegaal, maar het produceren en verspreiden van ‘nep’ kinderporno is wél oké. Volgens deze wet mag je dus content delen waarin het lijkt alsof kinderen in seksueel expliciete situaties zijn afgebeeld.

De tekst gaat verder onder de tweet.

Controversiële Balenciaga

Het van oorsprong Spaanse merk, dat veel wordt gedragen door celebrities als Kim Kardashian en Kanye West, staat wel vaker in de spotlights vanwege absurde kledingstukken. Zo heeft Balenciaga eerder een tas uitgebracht die sprekend lijkt op de blauwe Ikea-shopper, stiletto-Crocs op de markt gebracht en schoenen die leken op de frietbakjes van McDonald’s geproduceerd.

“Dit merk was al gewend om op te vallen, dus moeten ze stapje voor stapje verder gaan,” zegt Mark van Dolen, hoogleraar marketing aan de Universiteit van Amsterdam, tijdens een interview met de NOS. “Dat is duidelijk gelukt, maar wel met hele negatieve reacties tot gevolg. Ik kan me niet voorstellen dat dat het doel was.”

Van Dolen vind het bijzonder dat Balenciaga zo'n misstap heeft gemaakt tijdens het ontwikkelen van deze campagne. “Ik kan geen enkele positieve associatie ontdekken. Ik ben dan ook verbaasd dat er niemand is geweest die heeft gezegd: dit is geen goed idee.”

Excuses en account op zwart

Inmiddels staan de social media accounts van Balenciaga op zwart en hebben ze hun excuses gemaakt voor de ongepaste campagne. “Wij bieden onze welgemeende excuses aan voor alle reuring die onze campagne kan hebben veroorzaakt,” deelt het merk op Instagram. “Onze teddyberen hadden nooit afgebeeld mogen worden met kinderen. We hebben we campagne meteen van alle platformen verwijderd.”

Ook betuigen ze hun spijt voor het delen van de kinderporno rechtszaak documenten. “We gaan juridische stappen ondernemen tegen de personen die verantwoordelijk zijn voor het maken van de set.”

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Kim moet niets hebben van de excuses. “Alle sorry's van Balenciaga zijn niets meer waard,” schrijft ze. “Hun statement staat vol onzin. Deze campagne was en is niets anders dan verheerlijking van kinderporno.”

Bron: ANP, NOS

Lisa CostersBrunopress

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden