Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Zoveel crackers moet je eten voor dezelfde voedingswaarde als een boterham

Zoveel crackers moet je eten voor dezelfde voedingswaarde als een boterham

Zoveel crackers moet je eten voor dezelfde voedingswaarde als een boterham

Steeds meer mensen verkiezen crackers boven een ouderwets sneetje brood. Ook supermarkten zien dat, dus zijn ze er tegenwoordig in alle soorten en maten. Rond of vierkant, met of zonder zaden, luchtig of vast en ga zo maar door. De gedachte heerst dat crackers gezonder zijn dan een boterham. Wij vertellen je of dat wel echt zo is en hoeveel crackers je dan moet eten, om dezelfde voedingswaarde te bereiken als een boterham. 

Geen verschil?

Optimavita zocht uit hoe het zit met de voedingswaarde van volkoren crackers in vergelijking met volkoren brood. Daarin werden de voedingsstoffen calorieën, vezels, zout, vet en eiwit vergeleken. Wat blijkt? Per 100 gram zat er bijna geen verschil tussen de voedingswaarden. Behalve wat betreft jodium. In crackers zit namelijk veel minder jodium dan in brood.

Jodium tekort

Nu zou je zeggen dat dat op zich niet erg is. Toch is het belangrijk hier wel alert op te zijn als je brood helemaal uit jouw voedingspatroon wilt schrappen. Jodium is namelijk heel belangrijk voor het functioneren van de schildklier. Als je dus helemaal geen brood eet, is het wel belangrijk om te zorgen dat je jouw portie jodium via andere voeding binnenkrijgt. Jodium zit bijvoorbeeld in ei, vis en alle andere voeding die uit de zee komt.

Lees ook
Deze ‘ongezonde’ voedingsmiddelen blijken juist heel goed voor je te zijn

Afwisseling

Wat ook belangrijk is om te onthouden is het verschil in beleg. Op twee crackers gaat in verhouding veel meer beleg dan op één boterham. Let er dus op dat je de gezondheidswinst die je wilt behalen, niet in de weg staat door voor ongezond en overmatig beleg te kiezen. Maar het beste is om te kiezen voor variatie. De ene dag brood, de andere dag crackers. Of kies eens voor een salade of een bak kwark voor een nog betere variatie in je voedingspatroon.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle | Beeld: Getty Images