Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Zo voorkom je ‘zitbillen’ tijdens het thuiswerken

Zo voorkom je ‘zitbillen’ tijdens het thuiswerken

Zo voorkom je ‘zitbillen’ tijdens het thuiswerken

Tijdens het thuiswerken zitten we urenlang op ons achterwerk, maar een zitpositie schijnt helemaal niet goed voor ons te zijn. Als je te veel zit, verhoog je de kans op zogeheten zitbillen. Dit zijn slappe, platte billen en dat is nou precies wat je níet wil. Dus wil jij je kadetjes vol trots deze zomer nog kunnen showen? Dan is het de hoogste tijd om van die stoel af te komen.

Zitpositie

Mensen zijn eigenlijk helemaal niet gemaakt om lang te zitten. We zitten gemiddeld zo’n acht uur per dag en dat is veel te lang. Sportinfluencer Wouter Peelen en presentatrice Fatima Mereira de Melo leggen uit bij RTL Boulevard wat te veel zitten met ons lichaam doet. Wouter vertelt dat je bloedsomloop omlaag gaat als je te lang zit. Hierdoor ga je slechter slapen en gevolgen daarvan zijn stress en angst. Bovendien verbrand je geen calorieën en kom je dus sneller aan. Ook wordt de kans op cellulitis, ook wel bekend als putjes in je billen, verhoogd als je te weinig beweegt. “Eigenlijk is het het beste om elke twintig minuten even te gaat staan, ongeacht waar je bent”, vertelt Peelen.

Bilspieroefeningen

Naast dat even tussendoor opstaan of een rondje lopen goed is voor de bips, kun je ook oefeningen doen om je billen te versterken. Denk bijvoorbeeld aan de welbekende squats of lunges. Maar ook donkey kicks, de oefening waarbij je met je handen en voeten op de grond gaat zitten en waarbij je je benen om de beurt omhoog slingert, werkt goed. En heb je wel eens van de glute bridge gehoord? Hiermee activeer je je billen door ze steeds samen te knijpen en is een uitstekende oefening om je achterwerk aan het werk te zetten.

 

Lees ook
Déze vijf sporttrends gaan we terugzien in 2022

Tips tegen ‘zitbillen’

Vaak denken mensen dat het wel goedkomt als ze een uurtje gaan sporten na een lange werkdag. Maar niets is minder waar, want je hebt juist meer kans op blessures als je na een dag stilzitten ineens gaat bewegen. Je spieren worden namelijk korter van al dat zitten. Daarom is het belangrijk dat je voor het bewegen eerst een uitgebreide warming-up doet. Geen zin om te sporten? Mereira de Melo zegt dat je jezelf moet aanleren om elk halfuur iets te drinken te halen of een rondje te lopen. Ook geeft de oud-hockeyster de tip om af en toe staand te werken aan je bureau, kookeiland (als je die hebt) en om Zoom-meetings lopend te doen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: RTL Boulevard | Beeld: Getty Images