Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Zo overleef je zwanger een hittegolf: 7 tips

Zo overleef je zwanger een hittegolf: 7 tips

Zo overleef je zwanger een hittegolf: 7 tips

Lekker rustig aan doen, beentjes omhoog, niet te druk maken. Jaja, deze goedbedoelde adviezen hebben zwangeren tijdens een hittegolf al zó vaak gehoord. Maar daar hebben we precies niks aan. Met déze 7 tips overleef je zwanger de hittegolf wel, we’ve got you!

1. Happy feet

Pak een teiltje, doe er koud water in, steek je voeten erin. Et voila: een voetenbadje. In een woord: ha-le-lu-jah. Als zwangere hebben je voeten het zwáár te verduren. En al helemaal tijdens een hittegolf. ‘Enkels’, wat zijn dat ook alweer? Een koud voetenbadje doet gelukkig wonderen. Het houdt je lichaamstemperatuur onder controle én het gaat opgezwollen voeten tegen.

2. Drinken, drinken, drinken

Over water gesproken: niet alleen op je voeten gieten, maar ook in je mond! Genoeg water drinken is altijd belangrijk, maar als zwangere al helemaal. En als zwangere tijdens een hittegolf al helemáál. Je lichaam heeft namelijk vocht nodig om de warmte weer kwijt te kunnen via zweetdruppeltjes.

Drink minimaal twee liter vocht per dag, zoals water, thee of vruchtensap. Zorg dat je het jezelf gemakkelijk maakt door een flesje water in de buurt te houden en neem ‘m mee als je ergens naartoe gaat.

3. Houd je hoofd koel

Een koud, nat washandje will do the trick. Yep, deze natte lap is je beste vriend tijdens warme dagen. Een koud washandje op je voorhoofd en in je nek is een godsgeschenk. Pro-tip: er bestaan ook vernevelaars waarmee je fijne waterdruppeltjes in je gezicht kunt spuiten. En er zijn zélfs vernevelaars die ook een hand-ventilator zijn, zoals deze!

Lees ook
5 x tips om af te koelen tijdens zomerhitte

4. Dobberen

Niets is meer verkoelend met deze temperaturen dan een frisse duik. Zoek ergens het water op om lekker te dobberen. Je koelt er niet alleen door af, maar het water maakt je ook zo goed als gewichtloos. Een héle fijne bijkomstigheid voor je zwangere lijf. Je spieren en gewrichten zullen je er dankbaar voor zijn. Vergeet je niet goed in te smeren!

5. Lekker luchtig

Waarschijnlijk pas je de helft van je kledingkast inmiddels al niet meer, maar zorg dat je wijde, luchtige kleding draagt. Het liefst van katoen of linnen, die natuurlijke materialen ademen het meest. Vermijd donkere kleuren, dat trekt juist warmte aan. Lichte, luchtige kaftans en zwierige maxi-jurken zijn alles wat je nu wil dragen.

6. Steek geen vinger uit

Do we need to say more? Er is een hittegolf en je bent zwanger. Een beter excuus om zo min mogelijk te doen is er niet. Dus zet je partner, vrienden, familie of buren aan het werk voor de zwaardere klussen. Kan je echt niet stilzitten of moet er iets gebeuren? Doe dat dan het liefst ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat, als het zo koel mogelijk is. Tussen twaalf en drie uur ’s middags kan je het best zo min mogelijk doen.

7. Siësta

Oké, we horen je denken: en wat moet ik dan in vredesnaam doen tussen twaalf en drie uur? Eh… slapen! In warmere landen weten ze hier wel raad mee en is een siësta geen overbodige luxe. Niet alleen voor zwangere vrouwen trouwens. Maar vooral voor jou als zwangere in deze hitte is een siësta zeer aan te raden. Het verlaagt je bloeddruk én je stressniveau en zorgt dat je lichaamstemperatuur onder controle blijft. Welterusten!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Ouders van Nu / 24 Baby | Beeld: Getty Images