sporten snacks verbranden Beeld Getty Images
sporten snacks verbrandenBeeld Getty Images

Zin in je favoriete snack? Zo lang moet je sporten om deze snacks weer te verbranden

Een heerlijke reep chocolade, een zak chips of tóch pizza bestellen voor het avondeten. Soms kan je het niet laten om je favoriete snack te eten. En wij geven je gelijk! Maar hoe lang moet je sporten om deze lekkernijen weer te verbranden?

Helaas, niet alles waar we van houden is mega gezond. Voor ons is dat geen reden om die ene donut te laten liggen. Maar als het aan Britse en Amerikaanse onderzoekers ligt, wél.

Burn, baby, burn

Zij denken namelijk dat als je weet hoe lang je moet sporten om je tussendoortje weer te verbranden, mensen het minder snel zouden eten. Daarom vinden zij het een goed idee om een ‘bewegingslabel’ op snacks te plakken.

Als je ziet hoe lang, en hoe ver, je moet hardlopen om die ene chocolade reep te verbranden, dan kies je sneller voor een gezonde snack, denken zij.

Calorieën zijn niet allemaal hetzelfde

Mocht je erg op je calorieën letten, dan is het belangrijk om te weten dat calorieën niet per se het ‘probleem’ zijn. De ene calorie is namelijk de andere niet, zegt voedingswetenschapper Hella van Laer in een interview in het AD.

“Calorieën afkomstig van een avocado hebben een ander effect op ons lichaam dan die van bijvoorbeeld een Twix. Zodra je die laatste hebt opgegeten, ervaar je een suikerpiek. Je lichaam produceert insuline die invloed heeft op je vetverbranding (insuline stimuleert vetopslag, red.). Ook zal je zo amper voedzame stoffen binnenkrijgen”, zegt zij. Bij een avocado zit dat anders: ondanks dat er veel vetten in zitten en dit product calorierijk is, bevat wél veel voedingsstoffen en stelt het langer je hongergevoel uit.

Tóch een beetje afvallen

Als je de behoefte hebt om iets af te vallen, dan is het dus niet zo simpel als calorieën in, calorieën uit. Voedzamer eten is beter voor je lichaam en dus kan je je calorieën het beste stoppen in eten dat veel gezonde voedingsstoffen bevat.

Zo lang je moet hardlopen om deze snacks te verbranden

Maar, als je het niet kan laten om lekker te snacken, dan weet je nu in ieder geval hoe lang je moet sporten om weer ‘quitte’ te staan.

  • Pizza margherita (350 g): 812 kcal = 8,1 km hardlopen
  • Zakje zure matten (200 g): 738 kcal = 7,4 km hardlopen
  • Broodje kebab (300 g): 654 kcal = 6,5 km hardlopen
  • Big Mac: 557 kcal = 5,5 km hardlopen
  • Zak chips (100 g): 530 kcal = 5,3 km hardlopen
  • Tosti (2 witte boterhammen): 380 kcal = 3,8 km hardlopen
  • Patat (100 g): 262 kcal = 2,6 km hardlopen
  • Twix (50 g): 248 kcal = 2,5 km hardlopen
  • Donut (55 g): 200 kcal = 2 km hardlopen
  • Oliebollen (5 stuks): 805 kcal = 8 km hardlopen

Bron: AD

Lisa CostersGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden