Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Wil je stoppen of minderen met alcohol drinken? Wij geven je 5 handige tips

Wil je stoppen of minderen met alcohol drinken? Wij geven je 5 handige tips

Wil je stoppen of minderen met alcohol drinken? Wij geven je 5 handige tips

Bijna 8 op de 10 Nederlanders van 18 jaar en ouder drinkt weleens alcohol. Vaak is dat heel gezellig, maar alcohol kan ook voor veel gezondheidsproblemen zorgen. Daarom hier 5 tips om te stoppen met het drinken van alcohol (of te minderen). Een heel groot voordeel: dan heb je geen meer last van brakke dagen. 

Als je een avondje gezellig wat drinkt met vriendinnen kan dat wel eens uit de hand lopen. Eén wijntje worden er twee, twee wijntjes worden er drie en ga zo maar door.

Nadelen van alcohol drinken

Op het moment zelf heb je het enorm naar je zin, maar de volgende ochtend bevat jouw ‘gezellige’ avond een paar zwarte gaten. Dat noem je gray-outs: je kunt je nog wel dingen herinneren, maar dan alleen kleine beetjes. Dit komt omdat de informatie uit het kortetermijngeheugen niet is doorgegeven aan het lange termijn geheugen. De alcohol heeft dan een tijdelijke stoornis in de hersenen veroorzaakt.

Ook is er een grote kans dat je na een avondje zuipen een kater hebt. Dat is eigenlijk een symptoom van alcoholvergiftiging, alleen een lichtere vorm. Je lichaam heeft een poosje nodig om de hoeveelheid alcohol uit je lichaam te krijgen. Bij een zware alcoholvergiftiging heb je de kans dat je buiten bewustzijn raakt en soms zelfs in coma.

Voordelen stoppen met alcohol

Er zijn genoeg redenen om daarom (een tijdje) te stoppen met het drinken van alcohol. Een interessante is dat je reukvermogen kan verbeteren. Gek, denk je misschien, maar overmatig alcoholgebruik verdooft je zintuigen en dus ook je reuk. Wanneer jij stopt, zal je aanzienlijk verschil kunnen merken.

Je slaapt beter wanneer je geen alcohol meer drinkt en zal dus door de dag heen energieker en meer uitgerust zijn. Zo loop je ook minder kans op een depressie of angststoornis. En nog een andere belangrijke: nooit meer een kater! Geen hoofdpijn of misselijkheid meer na een avondje stappen.

Wij zetten een aantal tips om te stoppen of minderen met alcohol voor je op een rijtje.

1. Kies een startdatum

Zeg niet tegen jezelf dat je wacht tot een gunstig moment. Dat gaat namelijk niet komen. Want iedere keer wanneer je wordt uitgenodigd voor een borrel of wanneer je in het weekend op de bank zit en je vindt dat je dat drankje verdient, is het moeilijk om nee te zeggen.

Prik een datum voor jezelf en breng desnoods je omgeving hiervan op de hoogte, zodat ze er niet verrast naar hoeven te vragen wanneer je op een sociale gelegenheid bent en alcohol weigert.

2. Maak een lijstje waarom jij wilt stoppen

Dit artikel is er dan wel om je uit te leggen wat de nadelen zijn van het drinken van alcohol en hoe je makkelijker zou kunnen stoppen of minderen, maar je moet het natuurlijk wel echt zelf willen. Pak pen en papier erbij (of de notities in je telefoon) en schrijf alle redenen op waarom jij denkt dat het beter is om te stoppen. Je kan er ook een voor -en nadelen lijstje van maken.

Dit kan voor meer overzicht en houvast zorgen, omdat je het op papier ziet en dan vaak beter kan verwerken in je hoofd. En als mensen vragen waarom je niet meer drinkt, kun je dat lijstje erbij halen en argumenten opnoemen.

3. Zoek steun in je omgeving

Veel mensen drinken alcohol tijdens sociale gelegenheden en we kunnen elkaar zowel bewust als onbewust beïnvloeden om meer te drinken dan dat we ons eigenlijk hadden voorgenomen.

Als jij je omgeving inlicht over het feit dat je vanaf een bepaalde datum cold turkey stopt met het drinken van alcohol, voorkom je elke keer weer dat je uitleg moet geven. Je kan je omgeving ook vragen om je niets aan te bieden, zodat jij niet constant getriggered wordt om misschien toch wel dat ene drankje aan te nemen. En geef ook aan dat je het niet prettig vindt om gepusht te worden om wél te drinken.

Lees ook
Oeps: volgens onderzoek is alcohol nooit goed voor mensen onder déze leeftijd

4. Maak afspraken of stel grenzen

Wil je niet helemaal stoppen met het drinken van alcohol, maar wel minderen, maak dan afspraken met jezelf of met je omgeving. Spreek bijvoorbeeld af dat je alleen nog maar op zaterdagen mag drinken en de rest van de week non-alcoholische drankjes drinkt.

Of neem naar een verjaardag of feest bij iemand thuis zelf je drank mee. Denk aan drie biertjes of twee blikjes mixdrank en zorg dan dat je op een avond alleen dat drinkt en niet meer.

5. Experimenteer met mocktails

Minder drank in huis halen is een goede tip, maar wanneer je de deur uitgaat is het aanbod vaak weer reuze. Als je het niet gezellig vindt om alleen maar een colaatje te drinken de hele avond, kun je ook de mocktails van de menukaart proberen. Sommige zijn nog lekkerder dan die met alcohol! Daarnaast zijn ze vaak goedkoper en ook gemakkelijk thuis te maken. Tijd om te experimenteren!

Bekijk hieronder een video met mocktail-recepten ter inspiratie:

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief

Bron: alcoholinfo.nl | Beeld: Getty Images