Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Déze gewoontes na het wakker worden kun je beter zo snel mogelijk afleren

Déze gewoontes na het wakker worden kun je beter zo snel mogelijk afleren

Déze gewoontes na het wakker worden kun je beter zo snel mogelijk afleren

Je hebt nog maar net de slaap uit je ogen gewreven of je hersenen staan al aan. Weer een drukke dag voor de boeg, waarop een hoop moet gebeuren. De radertjes in je brein draaien overuren, maar laat dit nu nét de slechtste gewoonte zijn om mee te ontwaken.

Slechte gewoontes

’s Ochtends meteen beginnen met denken is volgens psycholoog Jude Miller Burke echt een no go. Het zorgt namelijk voor behoorlijk wat stress, en dat terwijl je nog maar net aan je dag begonnen bent. Sterker nog, van dit opgejaagde gevoel kun je nog de rest van de dag last hebben. Dit fenomeen heeft een naam: future tripping. Je geeft je lichaam  niet eens de kans om rustig te kunnen ontwaken, maar bent meteen bezig met allerlei activiteiten waar je over ‘struikelt’. Het gevolg? Je lijf krijgt niet de mogelijkheid om op te starten zoals het zou moeten én de stress zal je de gehele dag nog voelen.

Gelijk je telefoon pakken

Onze telefoon is hier een grote boosdoener in. Of je nu de wekker uit moet zetten of ’s ochtends gelijk door Instagram gaat scrollen, je staat meteen ‘aan’. Burke verklaart aan Elite Daily: “Als je je mail gelijk bij het wakker worden opent, stijgen je stresslevels al voor je het bed uit bent.” Ook psychotherapeute Lena Franklin kan zich hier alleen maar bij aansluiten. Zij geeft aan dat future tripping stresshormonen triggert en je zenuwstelsel hierdoor op een negatieve manier wordt geactiveerd. “En vervolgens voelen we ons gedurende de hele dag prikkelbaar, erg alert en tegelijkertijd uitgeput.”

Snoozen

Het liefst drukken we allemaal nog een paar keer op de snooze-knop en blijven we nog even langer liggen. Maar dat is ook een slechte gewoonte in de ochtend. Dit kan ertoe leiden dat je de rest van de dag júíst moe bent. Het verstoord namelijk je REM-slaap. Wil je toch nog langer in bed blijven liggen? Zorg dan dat je niet weer in slaap valt.

Veel suiker eten

Na het wakker worden gelijk suiker eten, kan er voor zorgen dat je de hele dag last krijgt van trek, stemmingswisselingen en misschien wel een suikerdip. Je zou bij je ontbijt beter kunnen kiezen voor bruin brood of havermout, want dat bevat langzame koolhydraten. Een goede start van de dag is het halve werk!

Niet wassen

Als je slaapt, wordt je gezicht vies. Er komen via je kussen allerlei vuiltjes op je gezicht terecht. Dat kan stof zijn of bijvoorbeeld dode huidcellen. Daarom is het goed om je gezicht te reinigen nadat je wakker wordt. Hierdoor begin je de dag lekker fris.

Lees ook
Een goed begin is het halve werk: je ochtendroutine is bepalend voor je mindset gedurende de dag

Positieve mindset

Maar ja, hoe zorg je nu voor een omslag in dit patroon? Nou, allereerst door niet meteen alles te willen oplossen voor de rest van de dag én je telefoon even links te laten liggen. Staan jouw hersenen altijd aan? We feel you. Het kan dan al helpen om een positieve intentie voor die dag te bedenken. ‘Vandaag ga ik proberen genoeg frisse lucht te krijgen.’ Een andere manier om rustig te ontwaken is door te mediteren, even diep adem te halen of een rondje te gaan wandelen. Belangrijk is vooral om jouw lichaam de mogelijkheid te geven om rustig te ontwaken, zodat je je ook de rest van de dag meer ontspannen zult voelen. Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar: relax, take it easy.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA.nl, Vriendin | Beeld: iStock