Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Slaaphack: dit is dé methode tegen slaapproblemen

Slaaphack: dit is dé methode tegen slaapproblemen

Slaaphack: dit is dé methode tegen slaapproblemen

Lig jij wel eens uren te woelen in je bed en zit je hoofd dan vol met gedachten? Of ben je simpelweg gewoon niet moe? Moeilijk in slaap komen is erg frustrerend en is helaas een veelvoorkomend probleem. Slaapproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben, denk bijvoorbeeld aan stress, blauw licht van beeldschermen of te veel prikkels. Maar deze methode zou je kunnen helpen bij slaapproblemen.

Methode

De Amerikaanse arts Dr. Jess Andrade ging viraal op Instagram met een video waarin ze de ’10-3-2-1-0-formule’ deelde. Met deze methode ervaar je minder slaapproblemen en val je direct in slaap. Hieronder leggen we de hele formule in de juiste volgorde uit.

10 uur geen cafeïne

Ben jij een échte koffieliefhebber en heb je slaapproblemen? Dat kan liggen aan hoeveelheid of het tijdstip dat je cafeïne binnenkrijgt. De regel van deze methode is dat je tien uur voordat je gaat slapen moet stoppen met drankjes waar cafeïne in zit. Je kunt je dus al door de dag heen voorbereiden op een goede nachtrust.

3 uur geen maaltijden en alcohol

Het consumeren van grote maaltijden en alcohol heeft een negatief effect op je natuurlijke slaapcyclus. Daarom is het belangrijk dat je drie uur voor dat je naar bed gaat niet veel meer eet en alcohol nuttigt. Dat betekent dus helaas geen wijntjes tijdens de avonduren.

2 uur rust

Om de optimale nachtrust te bereiken, is het van belang dat je twee uur voor het slapengaan je rust neemt. Je hersenen hebben ontspanning nodig, anders zijn ze nog te actief op het moment dat je wil slapen. Leg daarom je werk ongeveer twee uur van te voren aan de kant en bewaar het voor de volgende dag.

1 uur geen schermtijd

Het blauwe licht van je telefoon, televisie of laptop verstoort je natuurlijke slaapcyclus en maakt je ogen onrustig. Hoe moeilijk het ook is, het is beter voor je nachtrust om één uur voordat je gaat slapen niet meer op schermen te kijken.

Lees ook
Zo vaak moet je je beddengoed wassen met warme zomerdagen

0 keer snoozen

Last but not least, het laatste cijfer nul. Dit cijfer staat voor het aantal keer dat je volgens deze methode op de snooze-knop mag klikken, nooit dus! Het snoozen zorgt er namelijk voor dat je hersenen constant een shock ervaren. Hoewel vijf minuten extra in je bed soms zo fijn voelen, is het negatief voor je slaapkwaliteit.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Fem Fem | Beeld: Getty Images