Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Deze ‘ongezonde’ voedingsmiddelen blijken juist heel goed voor je te zijn

Deze ‘ongezonde’ voedingsmiddelen blijken juist heel goed voor je te zijn

Deze ‘ongezonde’ voedingsmiddelen blijken juist heel goed voor je te zijn

Tegenwoordig lijkt soms alles ongezond voor je te zijn. Maar sommige producten krijgen onterecht deze stempel. Popcorn, pindakaas, ei en koffie blijken namelijk juist veel gezondheidsvoordelen te hebben. Diëtiste Desiré van der Kruk van Jouw Foodplan legt ons uit welke voedingsmiddelen helemaal niet zo slecht voor ons zijn als we wellicht denken.

Gezondheidsvoordelen popcorn

Popcorn heeft een hele hoop gezondheidsvoordelen zoals een gezonde spijsvertering, een betere bloedcirculatie en ook een mogelijk lager risico op bepaalde vormen van kanker. Dit komt doordat mais een volkoren graan is dat belangrijke voedingsstoffen bevat. Denk hierbij aan kalium, calcium, Vitamine A, vitamine K en veel plantaardige stoffen. Verder schijnt het dat popcorn een vol gevoel geeft in de maag, waardoor het de ideale snack is om mee af te vallen.

Advies: maak zelf gezonde popcorn door maïskorrels in een pan te verhitten. Popcorn uit een magnetron zak of in de bioscoop schijnt twee keer zoveel calorieën te bevatten, maar lijkt op z’n tijd geen onverstandige keuze. Hiervoor geldt: je kunt alles wel eens eten, maar met mate.

Pindakaas verlaagt kans op vroegtijdig overlijden

Mensen die elke dag pindakaas eten zijn over het algemeen gezondst. Dit blijkt uit een eerder onderzoek. Hoewel pindakaas veel vet bevat, bestaat tachtig procent hiervan uit gezonde onverzadigde oliën. Pindakaas is rijk aan vitamine E, foliumzuur, niacine, antioxidanten en magnesium. Pinda’s zijn in verband gebracht met een lager risico op kanker, hartaandoeningen en vroegtijdig overlijden. Maar let op: niet alle pindakaas is gezond. Vaak zitten Amerikaanse merken of ‘light’ versies vol met suiker.

Advies: kies voor een pindakaas van honderd procent pinda of check de ingrediëntenlijst en kijk naar de hoeveelheid zout en suiker.

Ei beschermt hartaandoeningen

Een lange tijd waren mensen bang om eieren te eten, vanwege het hoge cholesterolgehalte. Maar uit onderzoek blijkt dat cholesterol in voeding nauwelijks invloed heeft op het cholesterol in bloed. Verzadigde vetten en transvetten hebben hier meer invloed op. Eieren mét dooiers bevatten juist een grote hoeveelheid voedingsstoffen. De voedingsstoffen zitten vooral in de dooiers. Eierdooiers bevatten namelijk vitamine A, B en E, zoals zink en ijzer. Het eiwit is wat minder essentieel, dat bevat namelijk vooral eiwitten. Uit een een onderzoek van de American Heart Association beschermt de luteïne uit een ei tegen de voortgang van hartaandoeningen.

Advies: elke dag een ei is geen enkel probleem. Als het maar niet een omelet is met boter, kaas en spek is, want dat is natuurlijk een stuk minder gezond.

Lees ook
Helpt het eten en drinken van gefermenteerde voedingsmiddelen tegen een onzuivere huid?

Langere levensduur door koffie

Koffie is de afgelopen jaren het allermeest bestudeerd. Nog niet zo lang geleden werd er namelijk gezegd dat koffie de bloeddruk kan verhogen en dat je hierdoor hartkloppingen kunt krijgt en dat het zelfs kankerverwekkend zou zijn. Maar niets is minder waar, want het blijkt dat als je drie tot vier kopjes per dag drinkt je een langere levensduur zou hebben. Andere onderzoeken tonen aan dat koffiedrinkers mogelijk een minder risico hebben op hart-en vaatziekten, Alzheimer en Parkison.

Advies: drink niet meer dan vier kopjes per dag en voeg niet te veel suiker toe, dit maakt koffie ongezonder.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Margriet | Beeld: Getty Images