smoothie maken yum Beeld Getty Images
smoothie maken yumBeeld Getty Images

Oh happy day: met deze tips eet jij je helemaal gelukkig

De donkere dagen kunnen er na de jaarwisseling flink inhakken. Het enige wat je dan wilt doen? In bed blijven liggen en je werk skippen. Gelukkig zijn er ook gezondere opties waardoor je je beter kan voelen. Wij vertellen hoe jij jezelf gelukkig eet!

Dus laat die chocoladereep maar liggen en begin nog niet aan die zak chips. Goede voeding geeft je namelijk een goed gevoel.

Eat your veggies!

Je ouders zeggen het al jaren en online kan je het advies ook niet ontwijken: het eten van voldoende groenten is gewoon ontzettend belangrijk. Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks 250 gram groenten te eten. Ben je niet zo'n fan van veggies? Maak je geen zorgen, je hoeft geen rauwe paprika uit het vuistje te eten, of aan selderijstengels te knagen zoals ze in de '00 romcoms doen.

Je kan je boterham met pindakaas al verheerlijken met wat plakjes komkommer en blaadjes sla en zo wat extra groenten in je dagelijkse lunch sneaken. Een heerlijke combo, en het oogt nét wat luxer.

Schijf van vijf of vier seizoenen?

Kijk in de supermarkt wat vaker of je seizoensproducten kan kopen. Naast het feit dat deze vaak goedkoper, en beter voor het milieu zijn, is het belangrijk om gevarieerd te blijven eten.

“Eet ook iedere week een andere vissoort en wissel af met vlees, peulvruchten, noten of ei”, zegt Patricia Schutte van het Voedingscentrum tegen Het Algemeen Dagblad. “Zalm, haring en makreel zijn gezonde vissoorten. Ook is het goed om dagelijks een handje ongezouten noten te eten. Kies voor een notenmix of haal iedere keer iets anders in huis, zoals amandelen, walnoten of hazelnoten. Pinda’s en 100 procent pindakaas tellen ook mee.”

Uit onderzoek is gebleken

Seks kan helpen tegen een verstopte neus

Drink je blij

En dan bedoelen we niet met een lekker glas wijn. Als je niet genoeg drinkt, kan je je ook enorm suf voelen. “Het advies aan volwassenen is om elke dag tussen de 1,5 en 2 liter te drinken. Dit kan water, koffie of thee (zonder suiker) zijn.” Geen zin in een saai glas water? Zet in de ochtend een karaf water klaar waaraan je fruit toevoegt. Appel, sinaasappel of munt kunnen dat extra glaasje nét wat verfrissender maken.

Treat yourself!

Natuurlijk is het leven niets zonder balans, en soms verdien je na een lange week ook gewoon een flinke pizzapunt. Ook dat geeft je af en toe een geluksgevoel!

Bron: AD

Lisa CostersGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden