wintertijd kids Beeld Getty Images
wintertijd kidsBeeld Getty Images

Met déze handige tips laat je je kinderen wennen aan de wintertijd

Dit weekend gaat de klok weer een uur achteruit en dat betekent dat we ook een uurtje langer kunnen slapen. Heerlijk toch? Maar helaas kan dit ook behoorlijke invloed hebben op je ritme, en dan met name bij kinderen.

Wennen aan wintertijd

In de nacht van zaterdag 29 op zondag 30 oktober gaat de klok dus een uur terug. Hierdoor wordt het 's avonds ook al een stuk eerder donker. Maar dit betekent ook dat we zullen moeten wennen aan een ander slaapritme. En het zijn vooral de jonge kinderen die hier veel last van kunnen krijgen. Met deze handige tips laat je je kinderen gemakkelijk wennen aan de wintertijd.

Biologische klok

We hebben allemaal een biologische klok. Deze bepaalt je dagritme en stuurt ook je slaap aan. De tijden dat het donker en ook weer licht wordt bepalen dus de juiste tijden om te slapen en wakker te worden. Maar als de klok ineens een uur verzet wordt, kan dat ook je ritme in de war brengen. De gevolgen hiervan kunnen zijn dat je misschien minder slaapt, dat je niet goed slaapt en misschien zelfs het gevoel krijgt alsof je een jetlag hebt.

1. Begin op tijd met wintertijd

Een uurtje is eigenlijk helemaal niet zoveel, maar voor jonge kinderen kan het hun volledige slaapritme in de war brengen. Probeer daarom al een paar dagen eerder de tijd wat te verzetten. Zo is de impact van de wintertijd het kleinst.

2. Zonsopgang

Wij mensen zijn gewend om wakker te worden van het zonlicht. Maar als de wintertijd straks is ingegaan, is het 's morgens gewoon nog hartstikke donker buiten. Het is dan ook voor veel mensen lastig om op te staan, omdat je lichaam nog denkt dat het 's nachts is. Daarom kan het bij jonge kinderen helpen om zonlicht na te bootsen, zo worden ze op een natuurlijke manier wakker. Bijvoorbeeld met een wake-up light.

3. Kamertemperatuur

Vaak denken we dat het prettig en goed voor ons is om in een koele kamer - 16 tot 19 graden Celsius - te slapen. Maar er is helemaal geen standaard ‘goede‘ temperatuur voor in de slaapkamer. Probeer daarom een temperatuur te vinden die voor je kind prettig is om in de slapen. Als je kind het 's nachts te warm of te koud heeft, kan dit invloed hebben op de kwaliteit van de REM-slaap, ook wel de droomslaap genoemd. En dit is nu juist de belangrijkste fase van de nachtrust. Dus in die koude wintermaanden tijdens de wintertijd mag het best wat warmer zijn in de slaapkamer van je kind.

4. Maak je kind wakker

Is je kind echt niet wakker te krijgen? Zorg dan voor een verkwikkende ochtend. Doe ze nog even geen sokken aan, maar laat ze lekker over die koude vloer lopen, of haal een natte koude washand over hun gezicht. Deze verkwikkende ervaringen kunnen helpen om het kinderlichaam 's morgens op gang te laten komen. Ook kan het erbij helpen dat je kind de avond erna makkelijker in slaap valt en de volgende ochtend dus ook gemakkelijker wakker wordt.

Op de hoogte blijven van onze artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze dagelijkse nieuwsbrief of wekelijkse nieuwsbrief.

Bron Libelle

Céline SussotGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden