Alarm clock and plate with cutlery . Concept of intermittent fasting, lunchtime, diet and weight loss Beeld Getty Images/iStockphoto
Alarm clock and plate with cutlery . Concept of intermittent fasting, lunchtime, diet and weight lossBeeld Getty Images/iStockphoto

Met déze 5 simpele gewoontes verleng je jouw levensduur met zo'n 10 jaar

We willen graag allemaal zo lang en gezond mogelijk leven. Maar wat is eigenlijk de ultieme tip om dit ook vol te houden? Wetenschappers van de Harvard TH Chan School of Public Health hebben onderzocht dat er een aantal gewoontes zijn waarmee je je levensduur met tien jaar kan verlengen.

Onderzoek leefstijl

Tijdens het onderzoek werden er gegevens van 175.000 deelnemers geanalyseerd. En wat bleek? Mensen ouder dan 50 jaar die nog nooit hadden gerookt, een gezond gewicht hadden, gezond aten, regelmatig aan lichaamsbeweging deden, en weinig tot geen alcohol dronken ongeveer 84 jaar oud werden. Dat is tien jaar ouder dan degenen met een andere leefstijl. De studie wijst uit dat het aannemen van slechts één van deze gewoontes de verwachte leeftijd tot 77 jaar al kan verhogen. Elke gewoonte voegt drie jaar extra toe, dat is dus ongeveer 10 jaar die je er extra bij krijgt.

Weinig tot geen alcohol

Het is inmiddels geen geheim meer dat alcohol niet goed voor je is. Volgens onderzoekers drink je al matig als je als vrouw één glas per dag drinkt en voor mannen is dit vanaf twee glazen per dag. ALs je te veel alcohol drinkt, kan dat worden gekoppeld aan beginnende dementie. Ook verlaagd minder alcohol het risico op hartaanvallen, beroertes of overlijden door hartaandoeningen.

Gezond gewicht

Wil je berekenen of je een gezond gewicht hebt? Dat kun je meten met de Body Mass Index (BMI) én je middelomtrek. Je kunt via een simpel schema van Het Voedingscentrum je BMI berekenen. Hiervoor vul je je leeftijd, lengte en gewicht in. En meet ook alvast even je middelomtrek. Als je BMI te hoog is, heb je volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een verhoogd risico op chronische ziekten. Hierdoor wordt de kans op vervroegd overlijden ook een stuk groter. Daarom levert afvallen, ook als is het maar een klein beetje, vaak wel gezondheidswinst op.

Zorg voor voldoende beweging

Ook is het een gezonde gewoonte om elke week 3,5 uur (of meer natuurlijk) te bewegen. Want als je helemaal niet actief bezig bent, kan dit behoorlijk veel gevolgen hebben voor je gezondheid. Want regelmatige lichaamsbeweging is heel belangrijk. Het heeft positieve invloed op de gezondheid van je bloedvaten, vermindert het risico op dementie, heeft goede invloed op je bloeddruk, je bloedsuikerspiegel én de gezondheid van je botten. In feite is alle beweging goed voor je, maar hardlopen en krachttraining hebben de meeste impact op de gezondheid van je hart.

Stop met roken

Iedereen weet inmiddels wel dat roken slecht voor je is en er ook veel mensen door overlijden. In 2015 werd er een onderzoek gedaan door The Annals of Epidemiology. Uit dat onderzoek is gebleken dat een op de drie sterfgevallen door kanker in de Verenigde Staten werd veroorzaakt door roken.

Lees ook Aha, waarom sommige mensen áltijd links en rechts door elkaar halen

Gezonde leefstijl

De makkelijkste manier om gezond te eten is door het simpel te houden en veel te variëren met groente en fruit. Dwing jezelf vooral niet om dingen te gaan eten die je niet lekker vindt. Eten moet namelijk wel leuk zijn. Maar het is natuurlijk wel goed om een negatieve link te leggen tussen lekker eten en gezond te eten. Want als je 'slecht' voedsel eet, zie je jezelf vaak ook als een ongezond persoon, en krijg je vanzelf het gevoel dat je niet goed voor jezelf aan het zorgen ben. Na een tijdje zul je merken dat je sneller naar gezonde voedingsmiddelen grijpt.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle | Beeld: GettyImages

Céline SussotGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden