Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Last van prikangst: dit kun je er tegen doen

Last van prikangst: dit kun je er tegen doen

Last van prikangst: dit kun je er tegen doen

Voel je je hart sneller kloppen, krijg je zweethanden en knikkende knieën als je denkt aan een naald in je arm? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk last van prikangst. Je bent niet de enige, want volgens een onderzoek van EenVandaag heeft één op de drie Nederlanders last van prikangst. Gelukkig hebben wij een aantal tips voor je waardoor je van je angst afkomt. 

Onderzoek prikangst

Uit onderzoek van EenVandaag blijkt dat één op de drie Nederlanders bang is voor naalden. Volgens arts Dr. Elisabeth Huis in ’t Veld hangt dit wel af van de leeftijdscategorie. Bij jonge mensen klopt dit aantal. Maar bij mensen die ouder zijn dan vijftig jaar ligt dit getal iets lager, want in die categorie kampt één op de vijf mensen met prikangst. Het is dus een veelvoorkomende angst en zeker in de coronapandemie is het ook een veelbesproken onderwerp.

Zoek afleiding

Onze eerste tip is om afleiding te zoeken. Dit kan in de vorm van een gesprek met de arts zijn, maar ook muziek kan helpen. Neem gerust je oortjes mee en zet je favoriete nummer op zodra je geprikt wordt. Je kunt er ook voor kiezen om een filmpje op YouTube aan te zetten. Je zult merken dat afleiding echt helpt.

Let op je ademhaling

Je kunt ook ademhalingsoefeningen doen. Hiermee ontspan je je lichaam en word je vanzelf rustiger. Het is belangrijk dat je rustig door je neus inademt, neem hier ongeveer vijf seconden de tijd voor. Houd vervolgens de lucht een paar seconden vast en blaas dan rustig uit.

Website voor prikangst

Er bestaat ook een website voor mensen die last hebben van prikangst, namelijk www.prikangst.nl. Op deze website geven ze allerlei therapieën om van je angst voor naalden af te komen. Hierbij speelt lachgas een belangrijke rol. We horen je nu denken: lachgas? Dat is hartstikke gevaarlijk. Maar dat is het niet omdat bij deze therapie op een professionele manier en onder toezicht de lachgas wordt toegediend. Lachgas zorgt ervoor dat je je een paar seconden volledig ontspant, waardoor je niet met de prik bezig bent.

Lees ook
Volgens de WHO is einde pandemie in zicht: ‘corona wordt behandeld als een seizoensgriep’

Wees eerlijk

Verder is het belangrijk dat je eerlijk bent over je angst. Dit is zowel fijn voor jezelf als voor degene die de prik toedient. Artsen zijn er op getraind om met angstige mensen om te gaan. Bovendien ben je echt niet de eerste die zijn of haar angst aangeeft. Hoe beter de arts op de hoogte is, hoe comfortabeler de prik zal verlopen. Dus wees niet bang en geef dit gewoon aan.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Margriet | Beeld: Getty Images