Hey Debby Downer: zó kun je volgens onderzoek het best omgaan met negatieve gedachtes Beeld Getty Images/Tetra images RF
Hey Debby Downer: zó kun je volgens onderzoek het best omgaan met negatieve gedachtesBeeld Getty Images/Tetra images RF

Hey Debby Downer: zó kun je volgens onderzoek het best omgaan met negatieve gedachtes

Zeker nu de coronacrisis al bijna een jaar (!) duurt, spoken er ongetwijfeld ook bij jou negatieve gedachtes door je hoofd. Al die tijd zijn we al aan huis gekluisterd en de situatie lijkt inmiddels behoorlijk uitzichtloos. Doemdenken is dan ook niet heel gek, maar we kunnen ons voorstellen dat je wel wat handvaten kunt gebruiken om er een positieve draai aan te geven en ermee te leren omgaan.

Omgaan met negatieve gedachtes

Waar je week misschien prima van start is gegaan, kunnen er genoeg dingen gebeuren die dat fijne gevoel in één klap kunnen verpesten. Die negatieve gedachtes kunnen al gauw de overhand nemen. Iets wat je misschien níet wilt, maar wat wél gebeurt. Want hey, je bent ook maar een mens. Toch is er volgens onderzoek wel goede manier om met dat doemdenken om te gaan en die kunnen we je natuurlijk niet onthouden.

Drie strategieën

Voor de studie kregen in totaal zestig proefpersonen een neutrale foto te zien, van een appel bijvoorbeeld. Vervolgens mochten de deelnemers niet meer aan die foto denken. Daarvoor kregen ze drie strategieën aangereikt. Ten eerste: vervanging (aan iets anders denken), ten tweede: je geest ophelderen (aan niets denken) en ten derde: onderdrukken (proberen níet aan de appel te denken).

Beste manier

Tijdens dat proces werd er van alle kandidaten een MRI-scan gemaakt. Op die manier kon het onderzoeksteam goed bijhouden wat er precies in de hersenen gebeurde. Zo ontdekten de knappe koppen dat het werkt om je hoofd leeg te maken en aan iets anders te denken. Maar: op de achtergrond speelde het beeld van de appel in die gevallen nog altijd mee. Onderdrukking werkt daarom nóg beter. Deelnemers moesten focussen op níet denken aan de appel om te voorkomen dat het beeld weer op hun netvlies kwam.

Baas over eigen gedachtes

Het onderzoek zegt dus eigenlijk dat als je moeite doet om mentale energie naar één bepaalde gedachte te onderdrukken, die techniek de onderdrukking van die gedachte vastlegt in het brein. Het draait allemaal om je bewustzijn van je gedachten. "Je bent zelf de baas over je gedachten", legt Ravi Kathuria van het boek Happy soul, hungry mind uit. "Je kunt observeren wat je geest denkt, welke gedachtes ruimte innemen. Niet veel mensen hebben geleerd hun eigen gedachtes te observeren, maar als je dat wel doet, kun je je eigen gedachtes uitkiezen. Je moet kiezen welke gedachtes je voedt en welke je uithongert."

Verwerken

Dat neemt niet weg dat sommige negatieve gedachtes ook nuttig zijn. Een traumatische gebeurtenis of zelfs een gênant moment zijn dingen die je niet moet onderdrukken, maar verwerken. Maar als zo’n gedachte uit het niets naar boven komt, is het opdringerig. Vaak komt zo’n gedachte naar boven als gevolg van een innerlijk conflict. Het kan het resultaat zijn van een onuitgesproken frustratie, onzekerheid of een groot besluit dat je moet maken.

Geloof niet alles wat je denkt

Het is daarom goed om altijd naar de bron van een negatieve gedachte te gaan. Ligt er een trauma aan ten grondslag? Dan moet je daarmee aan het werk. Als die gedachte het gevolg is van een negatieve instelling, dan kun je die uitdagen. Dus als je denkt aan die keer dat iemand je beledigde, kun je in plaats daarvan ook denken aan de keren dat iemand iets liefs over je zei. Het probleem zit niet in de negatieve gedachte: het probleem zit ‘m in het geloven van die gedachte.

Emotie

Om met die gedachtes om te gaan, is het handig om te weten wat zo’n gedachte aanwakkert. Een willekeurige gedachte is vaak helemaal niet zo willekeurig. Vaak ligt er een emotie aan ten grondslag die is verankert in je brein. Dat zorgt ervoor dat die gedachte opkomt op de momenten dat je die emotie voelt. Ook muziek en bepaalde geuren dragen daar aan bij.

Zintuigen prikkelen

Bedenk van tevoren twee of drie dingen die je koestert voor het moment dat zo’n negatieve gedachte zich weer opdringt. Dat zijn een soort pre-meditatieve gedachtes. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald natuurgebied, fijne herinneringen of een visie van jezelf terwijl je een doel behaalt. Nog een tool is iets doen wat je zintuigen prikkelt. Was je handen met geurige zeep, steek een kaars aan, zuig op een pepermuntje, ga naar buiten of smeer je handen in.

Bewust van situatie

Nogmaals: het is niet nodig om al die negatieve gedachtes voor altijd te verbannen. Ze zorgen er ook voor dat je in de toekomst niet weer dezelfde fout maakt en maken je bewust van situaties die niet het beste in je naar boven halen. Als je bijvoorbeeld opeens zin hebt je ex te appen, kunnen negatieve gedachtes je beschermen tegen de ongezonde relatie die jullie ooit hadden.

Lees ook Heerlijk én gezond de winter door: met déze recepten maak je de lekkerste gerechten met seizoensgroenten

Trash of treasure

Zie gedachtes net als appjes en mails als brokjes informatie. Het is aan jou om te bepalen wat je met die informatie doet. Vaak gaan gedachtes over of iets waar is of niet, maar dan ben je eindeloos aan het herkauwen en kom je niet verder. Belangrijker is om te achterhalen of die gedachte op dat moment relevant is. Is het trash of treasure? Als je daar bewust van bent, zul je zien dat dat al een wereld van verschil maakt.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA.nl | Beeld: Getty Images

Susan DalstraGetty Images/Tetra images RF

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden