Deze zes dingen kun je beter niet doen voordat je gaat slapen Beeld Getty Images
Deze zes dingen kun je beter niet doen voordat je gaat slapenBeeld Getty Images

Deze zes dingen kun je beter niet doen voordat je gaat slapen

Voelt het iedere ochtend weer als een enorme strijd om uit bed te komen? Ook al heb je acht uur geslapen, soms lijkt het maar geen effect te hebben. In de meeste gevallen is de kwaliteit van je nachtrust de boosdoener.

Wil je ervoor zorgen dat je kwalitatief beter slaapt? Zorg er dan voor dat je onderstaande dingen niet meer doet voordat je je ogen sluit.

1. Te veel water drinken

Dagelijks horen we het: drink genoeg water. Alleen is het niet slim om veel glazen water naar binnen te gieten vlak voordat je gaat slapen. De kans is namelijk groot dat je hierdoor meerdere keren per nacht naar de wc moet, wat je slaapcyclus verstoord.

Verspreid de hoeveelheid water die je drinkt liever over de dag en haal niet vlak voor het slapengaan nog de schade in.

2. Nog even iets afmaken

Moet er nog wat gedaan worden voor werk? Zorg er dan voor dat je dit minimaal twee uur voor bedtijd af hebt. Maar maak er geen gewoonte van om ’s avonds te werken, dit is slecht voor de kwaliteit van je slaap. Ga ook niet werken als je al in bed ligt, hierdoor ga je de slaapkamer associëren met werk en stress.

3. Alcohol drinken

Wanneer je alcohol drinkt, val je misschien sneller in slaap, maar voor de kwaliteit van je REM-slaap (rapid eye movement) is het behoorlijk slecht.

Tijdens de REM-slaap verwerken je hersenen informatie en gebeurtenissen. Als dit wordt verstoord, kunnen we ons overdag slechter concentreren. Op lange termijn kan het zelfs chronisch slaaptekort veroorzaken.

4. Social media checken

Dat blauw licht de kwaliteit van je slaap op een negatieve manier beïnvloedt, weten de meeste mensen wel. Ondanks dat blijft de verleiding groot om in bed Instagram en TikTok te checken. Maar wat maakt blauw licht eigenlijk zo slecht? Het zorgt ervoor dat er minder melatonine wordt aangemaakt, het stofje dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Het wordt aangeraden om 1,5 uur voordat je gaat slapen alle beeldschermen uit te zetten.

Lees ook Stoptober: 7 tips waarmee je nu écht kan stoppen met roken

5. Chocolade eten

In chocolade zitten cafeïne, suiker en vet en dus kun je het beter niet eten voordat je gaat slapen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan verzadigd vet en suiker zorgen voor een lichtere slaap die vaker wordt onderbroken. En van cafeïne word je natuurlijk wakker in plaats van moee.

6. Spicy food

Pikant voedsel - zoals knoflook, uien en pepers - kunnen je maag en darmen onrustig maken. Hierdoor slaap je minder goed. Eet daarom alleen bij de lunch pittig en probeer jezelf tijdens het diner mildere gerechten voor te schotelen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Flair.be | Beeld: Getty Images

Julia de DoodGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden