griep Beeld Getty Images
griepBeeld Getty Images

Deze tips helpen om griep te voorkomen (én snel beter te worden als je al ziek bent)

Het lijkt wel alsof iedereen om je heen geveld is door de griep. Zo wil jij het nieuwe jaar natuurlijk niet beginnen. We geven een aantal tips om griep te voorkomen.

En als je dan toch getroffen bent, probeer dan de etenswaren onderaan het artikel.

Acupunctuur tegen verkoudheid en griep

Acupunctuur wordt aangeraden als behandeling voor mensen met rugpijn of migraine. Uit onderzoek is gebleken dat acupunctuur ook helpt verkoudheid en griep te voorkomen. Het stopt het vermenigvuldigen van ziektekiemen en houd je weerstand op peil.

Voldoende water drinken

Wie voldoende drinkt kan zo een koudje voorkomen. En als je wel gepakt bent door een griepje, dan helpt het voldoende water drinken om de gemene ziektekiemen snel af te voeren.

Handen wassen

Was regelmatig je handen. Wanneer je aankomt op je werk, bij thuiskomst (helemáál wanneer je met het openbaar vervoer hebt gereisd) en voor elke maaltijd. Handen wassen, handen wassen, handen wassen... Zo krijgen ziektekiemen geen kans!

Honing voor het slapengaan

Voel je een hoest opkomen? Neem voor het slapengaan een of twee lepels honing. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat het effectiever is dan hoestsiroop.

Houd afstand

Als je iemand ziet niezen of hoesten, neem een stapje terug. Om te voorkomen dat je het virus opvangt, moet je rekening houden met een afstand van 2 meter. Dat advies kennen we nog wel...

IJzertekort aanvullen

Houd je ijzergehalte onder controle. Een tekort aan ijzer kan ervoor zorgen dat je gevoeliger bent voor griepje of andere kwaaltjes. IJzer zit in aardappelen, groenten, vlees, vis, peulvruchten, bonen en granen.

Zelfgemaakte kippensoep

Een kommetje zelfgemaakte kippensoep is goed voor de luchtwegen en helpt het eindeloos snotteren te stoppen.

Neus snuiten

Snuit je neus nooit te hard. Het kan dan ziektekiemen juist verder terugduwen in de holtes, wat kan leiden tot bacteriële infecties.

Helende werking van slaap

Slaap je verkoudheid weg. Wetenschappers leren steeds meer over de helende werking van slaap. Wie vaker z’n hoofd te rusten legt tijdens een verkoudheid, zal zijn verstopte holtes sneller genezen.

Dagelijks sporten

Ben je vaak verkouden? Door dagelijks te sporten - of dat nu een lesje yoga is, een rondje hardlopen, wandelen of fietsen - kan je het aantal opgelopen koudjes per jaar halveren! Men zegt dat verhoogde ademhaling, bloedstroom en tijdelijke verhoging van lichaamstemperatuur het immuunsysteem een handje helpen.

Tik ’m aan!

Weg met de handdruk, geef elkaar een boks. Een Amerikaanse studie heeft aangetoond dat het overdragen van ziektekiemen kan worden voorkomen (met 90 procent!) door elkaar een boks te geven, in plaats van een handshake. Vuist tegen vuist, dus. Geef je elkaar een high five dan wordt het overdragen van bacteriën voorkomen met 50 procent.

Drukke ic’s door RS-epidemie onder kinderen

wat is het virus en is het gevaarlijk?

Toch griep

Toch de griep te pakken? Probeer dan de volgende etenswaren om snel weer op te knappen.

Groentesap

Het is misschien niet het lekkerste sapje dat je kunt bedenken, maar ook een glas tomaten- of bietensap doet je lichaam veel goeds. Op deze manier krijg je namelijk een flinke dosis groente binnen, zonder dat je met je grieperige lijf uitgebreid moet gaan kokkerellen.

Kippensoep

We noemden m net al om griep te voorkomen, maar ook als je al ziek bent, is dit soepje een wondermiddel. Doordat je van een goed hete kom kippensoep aardig begint te zweten, je neus ervan open gaat en je slijm loskomt, is het al eeuwenlang het wonder dat ons van die verdomde verkoudheid verlost.

Knoflook

Niet iedereen is er weg van, maar het is wel goed voor je. Naast dat het de strijd aangaat met je luchtweginfecties, versterkt het ook nog eens je immuunsysteem. Een beetje knoflook door je soep is dus iets waar je net even wat sneller van opknapt.

Banaan

Ook hier heb je misschien niet echt trek in, maar het is wel iets wat niet snel verkeerd valt. Artsen raden het dan ook aan om bij te dragen aan het herstel van je buikgriep. En het mag in vergelijking met andere fruitsoorten dan maar weinig vitamine C bevatten, er zit in een banaan wel veel voedingsvezel, kalium en zetmeel. En dat is ook belangrijk!

IJs

Helaas bedoelen ze hier geen lekkere ijscoupe met cookie dough en kaneelsmaak, maar juist een koud waterijsje is heerlijk verzachtend voor je zere keel. Daarnaast zorgt het ervoor dat je genoeg vocht binnenkrijgt, wat tijdens een griepje absoluut belangrijk is.

Gember

Tegenwoordig stopt iedereen ook zonder griep graag een stuk gember in de thee, maar vooral wanneer je een griepje te pakken hebt, is het een goed voedingsmiddel om het ziek zijn te bestrijden. Zo zou het volgens meerdere wetenschappelijke studies ontstekingen verhelpen, waardoor je uiteindelijk dus sneller beter zou moeten worden.

Thee

Niks zo fijn voor je zere keel en je grieperige lijf als een heerlijk kopje warme thee. Stuk gember, een scheut honing en een schijfje citroen erbij et voilà: je hebt het drankje dat je verstopte neus verhelpt én je zere keel verzacht. Wist je by the way dat groene thee je verkoudheid of griep met wel 35 procent kan verminderen?

Bron: ANP, Gezondheidsnet

Redactie FlairGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden