Young athletic woman doing female push-ups. Beeld Getty Images
Young athletic woman doing female push-ups.Beeld Getty Images

Déze sporten kun je toch beoefenen als je last hebt van migraine

Er is helaas nog steeds geen remedie voor migraine. Wel zijn er een aantal manieren om de pijn te verminderen en zo ook een aanval te voorkomen. Sporten kan daarbij helpen. Maar welke sport werkt het beste?

Sporten met migraine

Sporten kan natuurlijk nooit kwaad, zeker niet voor mensen die last hebben van migraine. Het verhoogt namelijk de algemene weerstand, vermindert hoofdpijn en je slaapt er beter door. Ook is de kans groot dat als je regelmatig beweegt je lekkerder in je vel zal gaan zitten. En een goed humeur kan de kwaliteit van leven zeker verbeteren, wat automatisch ook zorgt voor minder migraine. En dat is wat we willen, toch?

Aerobics

Het is natuurlijk belangrijk dat je een sport kiest die je leuk vindt. Op die manier houd je het langer vol en kun je er ook meer van genieten. Sport ongeveer dertig minuten per dag, dat werkt het beste. Je kunt het beste in één keer dertig minuten afronden. Is dat in het begin te moeilijk? Split je sportoefeningen dan op in blokken van ten minste tien minuten. Maar welke sport werkt dan het beste?

Uit onderzoek is gebleken dat aerobics vaak in verband wordt gebracht met een verminderd aantal migraineaanvallen. Maar wat is aerobics precies? Het is een combinatie van oefeningen waarmee je je hart en longen traint. Het doel hiervan is een verbeterde algehele gezondheid. Het is een erg brede sport. Je hebt onder andere aerobictrainingen, maar deze manieren van bewegen hebben volgens Healthline hetzelfde effect:

  • Wandelen
  • Fietsen
  • Joggen
  • Yoga
  • Stretchen

Migraineaanval door te sporten

Maar er wordt soms ook een negatieve link gelegd tussen sporten en migraine. Uit een onderzoek uit 2013 is namelijk gebleken dan 38% van de gevallen een migraine-aanval kreeg door te veel in te spannen. Dit hoeft natuurlijk niet per se tijdens het sporten te gebeuren, maar het kan zo'n vervelende migraineaanval dus zeker wel triggeren.

Inspanningshoofdpijn

De meest voorkomende activiteit die de migraineaanval triggerde, was een intensieve training. Deze mensen ervoeren primaire inspanningshoofdpijn tijdens hun lichamelijke activiteiten. Als hun hartslag of bloeddruk werd verhoogd, kregen ze vaak al snel hoofdpijn. Deze hoofdpijn verwarren ze dan met migraine, terwijl het eigenlijk helemaal niet hetzelfde is. Inspanningshoofdpijn wordt namelijk veroorzaakt door inspanning en kan alleen optreden tijdens of na een lichamelijke activiteit. Deze hoofdpijn duurt vaak 5 minuten tot 48 uur en komt vaak voor bij warm weer of op grote hoogte.

Lees ook Haar voor je ogen? Dit zijn 5 handige kapsels voor tijdens het sporten

Migraine voorkomen

Wil je ervoor zorgen dat je geen migraineaanval krijgt tijdens het sporten? Dan is het vooral heel belangrijk dat je goed gehydrateerd blijft. Drink dus voldoende voor, tijdens en na het sporten. En probeer sportdrankjes waar cafeïne in zit zoveel mogelijk te vermijden, daar kun je namelijk juist hoofdpijn van krijgen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle | Beeld: GettyImages

Céline SussotGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden