De voordelen van werken aan je weerbaarheid: 'Als ik iets gedaan wil krijgen, vraag ik dat niet meer vriendelijk' Beeld
De voordelen van werken aan je weerbaarheid: 'Als ik iets gedaan wil krijgen, vraag ik dat niet meer vriendelijk'

De voordelen van werken aan je weerbaarheid: 'Als ik iets gedaan wil krijgen, vraag ik dat niet meer vriendelijk'

Werken aan je mentale weerbaarheid. Heeft dat zin? En zo ja, wat kun je er dan van merken als je hiermee aan de slag gaat? Deze drie vrouwen vertellen.

Voordelen van mentale weerbaarheid

Nathalie volgde verschillende trainingen en workshops waarin mentale weerbaarheid een grote rol speelde. “Een van de belangrijkste lessen die ik toepas op bijna álles waar ik tegenaan loop, is: ‘It’s just a story’. Oftewel, het is maar een verhaaltje in mijn hoofd. Als ik buikpijn krijg omdat ik iets vervelends tegen iemand moet zeggen, weet ik: de angst is niet echt en zit alleen in mijn hoofd. Ik ga er niet dood aan, dus hoe erg kan dat gesprek zijn? Bovendien heeft die ander ook zo zijn onzekerheden en dat maakt ons gelijk.

Mijn nieuwe inzicht maakt zelfs dat ik verdriet anders beleef, bijvoorbeeld als een dierbare overlijdt. Vroeger functioneerde ik bijna niet meer door het verdriet. Nu realiseer ik me bij het voelen van zulke enorme rouwgevoelens, dat dit komt doordat wij zulke mooie momenten hebben beleefd samen. Iedere traan is een traan van dankbaarheid daarvoor en dat idee maakt het veel lichter.”

Mentaal sterker door vechtsporten

Carola is mentaal veel sterker geworden door (vecht)sporten. “Mijn zoontje volgde een weerbaarheidstraining voor kinderen, Jing Wu Kids, en via zijn sportvereniging raakte ik geïnteresseerd in kungfu, eskrima en Braziliaans jiujitsu. Ik ontdekte dat je niet fysiek sterk hoeft te zijn om je goed te verweren. Met goed observeren en het inschatten van andermans houding en stemming én een paar basistechnieken kom je een eind. Laatst wilde een kennis van 1.80 meter met mij – 1.67 meter – sparren. Binnen drie minuten had ik hem klem op de grond.

Door het sporten voel ik mij mentaal veel sterker. Ik vertrouw op wat ik kan, ook in mijn werk. Ik kom rustiger en zelfverzekerder over, sta letterlijk en figuurlijk steviger in mijn schoenen. Als ik iets van een ander gedaan wil krijgen, vraag ik dat niet meer op een vriendelijke toon om te voorkomen dat die ander boos wordt, maar met een zekere stelligheid waardoor mensen minder snel in discussie gaan. Ik ben ook niet meer bang om mijn mening en kennis te delen.”

Lees ook 6 tips voor meer mentale weerbaarheid

Cursus zelfvertrouwen

Suus had last van nek- en rugklachten, onrust en hoge bloeddruk. Die zijn nagenoeg verdwenen door een cursus ‘In 7 stappen naar meer zelfvertrouwen’. “Vroeger dacht ik sterk te zijn, ik ging altijd maar door. Nam extra klussen op mijn werk aan, hielp collega’s waardoor mijn eigen werk niet afkwam, en ik zei ook nooit nee in privésituaties. Nu weet ik pas écht hoe het voelt om mentaal sterk en flexibel te zijn. Ik maak andere keuzes. Ik ga af op mijn gevoel: voelt iets goed, dan doe ik het, en anders niet. Het verrast mij hoe prettig mensen daarop reageren. Toen ik een opdrachtgever vertelde dat zijn project niet bij me paste en ik ermee wilde stoppen, was het niet ‘bedankt en tot ziens’ maar: ‘hoe wil je het wél?’.

Nog een eyeopener: ik dacht vroeger anderen te helpen door van alles voor ze op te lossen, maar ik hield ze in feite klein. Ik gaf ze geen ruimte om zich te ontwikkelen, terwijl ik mezelf ermee sloopte. De verantwoordelijkheden van anderen neem ik niet langer op me.”

Tekst: Marlies Jansen

Flair

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden