Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > De Schijf van Vijf: zoveel fruit en groentes moet je eten

De Schijf van Vijf: zoveel fruit en groentes moet je eten

De Schijf van Vijf: zoveel fruit en groentes moet je eten

An apple a day, keeps the doctor away. Maar is één appel wel genoeg? De Schijf van Vijf is misschien een beetje aan het vervagen, dus we helpen je een handje en leggen uit hoeveel groente en fruit per dag nou echt gezond is. 

Mentale en fysieke gezondheid

Vitaminen binnenkrijgen heeft veel positieve voordelen. Zowel voor je fysieke als mentale gezondheid. Want als je lekker in je vel zit, dan voel je je ook gezond. Door groente en fruit te eten verminder je de kans op een hoge bloeddruk, hartziektes, depressieve gevoelens en stress. Maar om deze klachten allemaal te voorkomen, is er wel een bepaald percentage aan vitamines die je moet binnenkrijgen. Dat doe je door middel van groente en fruit te eten.

Hoeveel fruit?

Experts raden aan om ongeveer twee bekers fruit te eten per dag. Het beste is om verschillende soorten fruit te combineren en het hoeft niet altijd vers fruit te zijn. Je kunt het ene bekertje aanzien als bevroren, vloeibaar of gedroogd fruit. Denk bij vloeibaar aan vers sinaasappelsap, maar daar zit wel veel suiker in, dus neem niet meer dan één beker per dag.

Hoeveel groentes?

Met groente kun je het beste twee of zelfs drie bekers nemen. Ook kun je het beste verschillende soorten groentes combineren. Denk aan zetmeelrijke groentes, rode of oranje groentes, bladgroentes en bonen. Ook verse groentesapjes zijn vriendelijk voor je lichaam. Je kunt met groentes ook voor bevroren of verse kiezen. Maar hoe verser, hoe beter.

Lees ook:
Wanneer is fruit eigenlijk echt rijp?

Suikers

Je hoeft niet bang te zijn voor fruitsuikers, want dat zijn juist de goede suikers. Zolang je veel verschillende soorten fruit combineert, moet het goed komen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Vriendin | beeld: GettyImages