Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Afvallen met yoghurt? Deze soorten zijn het meest gezond

Afvallen met yoghurt? Deze soorten zijn het meest gezond

Afvallen met yoghurt? Deze soorten zijn het meest gezond

Is jouw goede voornemen om dit jaar wat kilo’s kwijt te raken? En ben je op zoek naar de juiste yoghurt hiervoor? Diëtist Carolyne Brown legt uit welke soorten yoghurt je het best kunt eten als je wilt afvallen.

Yoghurt is een goede bron van calcium en eiwitten. Carolyne Brown vertelt dat er wel gekeken moet worden naar de hoeveelheid suikers en koolhydraten die in yoghurt zitten.

Plantaardige yoghurt

Heb je last van lactose-intolerantie of eet je liever geen zuivel? Dan is soya-yoghurt iets voor jou, deze yoghurt is namelijk gemaakt van sojabonen. Soja bevat weinig vet en is van nature caloriearm. Een ander plantaardig alternatief is kokosyoghurt, maar die is niet geschikt als je wil afvallen. Kokosyoghurt bevat meestal meer calorieën dan normale yoghurt en veel verschillende soorten vetten.

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is een goede optie als je aan het lijnen bent. Maar het is wel belangrijk dat je geen pak kiest waar extra room aan toegevoegd is. Het vetpercentage bij Griekse yoghurt met room ligt namelijk op tien procent in plaats van vijf procent. Verder zijn er ook Griekse yoghurtsoorten met nul procent vet.

Kwark

Een andere gezonde optie is kwark, maar let op dat je dan wel magere kwark pakt. Want aan volle kwart wordt vaak melkvet of room toegevoegd. De hoeveelheid eiwitten in kwark zorgt voor een langere verzadiging dan bij yoghurt, vandaar dat deze soort aan te raden is.

Lees ook
Wow: dit is hoeveel je kunt afvallen met 30 minuten spinnen of fietsen

Magere, halfvolle en volle yoghurt

Ben je geen fan van bovenstaande varianten yoghurt en ga je toch liever voor normale yoghurt? Dan kun je kiezen tussen magere, halfvolle en volle yoghurt. Er zijn verschillende meningen welke je het beste kunt eten. Want magere yoghurt bevat minder dan één procent vet, halfvolle bevat anderhalf procent vet en volle yoghurt drie procent vet. Dit komt doordat volle yoghurt linozuur bevat. Dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten en zorgt ervoor dat lichaamsvet sneller verbrandt. In magere en halfvolle yoghurt zit geen linozuur.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle | Beeld: Getty Images