6 tips voor meer mentale weerbaarheid Beeld Getty Images
6 tips voor meer mentale weerbaarheidBeeld Getty Images

6 tips voor meer mentale weerbaarheid

Bij ‘weerbaar zijn’ denken we algauw aan situaties waarin je van je af moet bijten – letterlijk of figuurlijk. Maar ook met een gewone kantoorbaan en een gezin kun je wel een portie weerbaarheid gebruiken. Met deze tips wordt je mentaal weerbaarder.

1. Een goede nachtrust en een gezonde leefstijl

Gezond eten, sporten, ontspannen. En dan dus écht ontspannen. Wie schildert, muziek maakt of danst, is met z’n hoofd echt ergens anders, in tegenstelling tot wie op de bank zit.

2. Wees je bewust van je lichaam

Ga ’s morgens even op een stoel zitten voor een ‘incheckmoment’: doe je ogen dicht, voel je voeten op de grond. Hoe is de ademhaling, hoe voel je je? Grenzen voelen we in ons lichaam, in de vorm van onrust of een knoop in de maag – niet in ons hoofd. Als we bedénken waar ze liggen, worden we gehinderd door gedachten als: ja, maar als ik nee zeg, vinden ze me egoïstisch. Bovendien ben je dan nog steeds gericht op anderen in plaats van uit te gaan van jezelf.

3. Doe aan zelfreflectie

Wat zijn bronnen van stress? Als een collega irritatie opwekt, wat doet of zegt die persoon dan en hoe raakt jou dat?

4. Vergroot de psychische flexibiliteit

Cognitieve therapie helpt goed, zoals ACT (Acceptatie en Commitment Therapie). Een ACT-therapeut leert je onder meer los te komen van bepaalde overtuigingen, zoals ‘Ik mag geen fouten maken’, en dat scheelt veel stress. Andere optie: ga naar de praktijkondersteuner van de huisarts, voor gratis en laagdrempelige hulp.

5. Vergroot je assertiviteit.

Wat vind je belangrijk? Kom daarvoor op. Moeilijk? Een cursus geweldloze communicatie helpt. Goed kunnen communiceren, dus op een prettige, duidelijke manier aangeven wat je wel of niet wilt, is ook weerbaarheid.

Lees ook Een grijze wolk: het verschil tussen een pre-, peri- en postpartum depressie

6. Vaak met schelden of agressie te maken op het werk?

Het helpt om dat niet persoonlijk te maken. Als je bijvoorbeeld conducteur bent en wordt uitgescholden omdat de trein wéér niet op tijd komt, denk dan: je hebt het niet tegen míj, maar tegen de omstandigheden waarin je zit. Humor en ad rem reageren helpen ook.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Tekst: Marlies Jansen | Beeld: Getty Images

FlairGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden