paniekaanval voorkomen Beeld Getty Images
paniekaanval voorkomenBeeld Getty Images

PREMIUM

6 tips van expert Derek de Beurs om een paniekaanval te voorkomen

Je begint over je hele lichaam te zweten, krijgt niet genoeg lucht, wordt misselijk, denkt dat je gaat flauwvallen, begint te hyperventileren... Het zijn signalen van een paniekaanval, iets wat veel jonge vrouwen een keer of zelfs regelmatig meemaken. Wat is het? En hoe kom je er weer vanaf?

6 tips van Derek de Beurs van de afdeling Mentale gezondheid en preventie van het Trimbos-instituut, om een paniekaanval te voorkomen.

1. Kanaliseer je gevoelens

“Als je een paniekaanval hebt, word je overrompeld door je eigen gevoelens en gedachten. Wat helpt om die te kanaliseren, is de realisatie dat dit een tijdelijke staat van zijn is. Het gaat binnen tien minuten tot een kwartier weer over.”

2. Ontspanningsoefening

“Voel je dat je een paniekaanval krijgt, dan helpt het om een ontspanningsoefening te doen. Dat kan bijvoorbeeld een simpele ademhalingsoefening zijn: adem drie tellen in en drie tellen uit. Je verlegt daarmee je aandacht van de paniek naar je ademhaling, wat ervoor zorgt dat je de controle weer terugkrijgt.”

3. Schrijf gedachten op

“Schrijf tijdens of na afloop van een paniekaanval op welke gedachten je hebt, bijvoorbeeld: ik heb een paniekaanval en denk dat ik doodga. Dat is niet waar, dus je kunt die gedachte vervangen door een andere, realistischere gedachte: ik heb een paniekaanval, maar er is fysiek niets met me aan de hand.”

4. Praat erover

“Praat erover met anderen en vraag of zij jou willen spiegelen: deze angst is reëel, deze angst is niet reëel. Er is nog altijd veel schaamte rondom psychische problemen, omdat veel mensen denken: dit hoort niet, ik word gek. Maar je helpt jezelf er niet mee als je je paniekaanvallen voor jezelf houdt.”

5. Beweeg veel

“Bewegen helpt heel goed, omdat er dan bepaalde stoffen worden aangemaakt die ervoor zorgen dat je zorgelozer in het leven staat en beter kunt relativeren. Als je last hebt van paniekaanvallen, kan regelmatig hardlopen of wielrennen zorgen voor vermindering daarvan.”

6. Kijk minder nieuws

“Als je naar het nieuws kijkt, stijgt je angstniveau vanzelf. Er is de hele tijd slecht nieuws: over Oekraïne, duurdere huizen, torenhoge gasprijzen. Een van de adviezen voor mensen met paniekstoornissen is om het nieuws minder te volgen.”

Het Dossier Paniekaanvallen staat in Flair 02-2023.

Fleur BaxmeierGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden