Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > 5x zo zorg dat je veilig wegkomt in een gevaarlijke situatie

5x zo zorg dat je veilig wegkomt in een gevaarlijke situatie

5x zo zorg dat je veilig wegkomt in een gevaarlijke situatie

Hopelijk overkomt het je nooit, maar toch… fysiek geweld is nooit helemaal uitgesloten. En dan kom je niet zover met alleen mentale weerbaarheid. Theresa Wever is verpleegkundige in de psychiatrie, geeft trainingen zelfverdediging en vertelt wat je kunt doen in de volgende situaties, zodat je veilig kan wegkomen.

1. Iemand geeft met de vlakke hand een klap in je gezicht

Weer af door je onderarm (in een hoek van negentig graden) keihard tegen zijn onderarm te rammen. Neem het gewicht van je bovenlichaam hierin mee voor meer kracht.

2. De aanvaller probeert je mee te trekken aan je pols

De eerste reflex is tegenspartelen om los te komen, maar dat helpt niet: de aanvaller is sterker. Bovendien heeft hij je vastgepakt op een moment waarop je dat niet verwachtte en ben je al in beweging. Ga mee in de beweging en val tegelijkertijd aan met de handen. Prik, duw, sla zo hard en zo veel mogelijk op wat je maar raken kunt: gezicht, ogen en/of kruis van de aanvaller. Daarmee breng je hem uit balans en zodra hij ook maar één seconde zijn grip verliest, trap je hem keihard tegen zijn knieën en ren je weg.

3. Pakt hij je aan de haren en/of probeert hij je aan het haar voorover te trekken?

Duw onmiddellijk je hoofd in zijn buik, alleen al om te voorkomen dat hij een knie in je gezicht stoot, en mep, grijp, stomp met je handen waar je maar kunt (kruis, gezicht, ogen).

4. Loskomen als je bij je keel wordt vastgepakt

Duw een van je bovenarmen meteen tegen je oor (daarmee sluit je de hand van uw belager op) en draai dan met een ruk je bovenlichaam een kwartslag naar binnen. Dit geeft flink veel druk op de pols van je belager. 

Laat vervolgens je arm voor je gezicht langs zakken tot deze horizontaal is, waarmee je elleboog in de perfecte positie komt om een stoot richting het gezicht van je belager te maken. Ga door met raken wat er te raken valt: knie in het kruis, vingers in de ogen et cetera. Het klinkt agressief en dat is het ook, maar waarschijnlijk vecht je in dit geval voor je leven.

5. Je bent gevallen en ligt op de grond

Dit is zó gebeurd, zeker als je door meerdere personen wordt belaagd. Je loopt bijvoorbeeld achteruit en struikelt over iets, wat extra snel gebeurt doordat spieren stram en stijf zijn van de acute stress. 

Weet: aanvallers trappen automatisch naar het hoofd als iemand op de grond ligt, dus bescherm je hoofd met je armen. Houd je voeten zo veel mogelijk tussen jou en je aanvaller in. Trap, trap, trap! En probeer zo snel mogelijk overeind te komen, desnoods trek je je via de broek van een aanvaller omhoog.

Lees ook
Fysiek weerbaar zijn: zo reageer je het beste op verschillende situaties

Dit moet je altijd doen

Schreeuwen, slaan, zwaaien met sleutels, spuiten met deo: alles is geoorloofd. Maak herrie. Vlucht zodra daar gelegenheid voor is. Ga naar een veilige plek. Een huis verderop waar licht brandt of een politiebureau bijvoorbeeld. Controleer je lichaam, zeker wanneer je klappen hebt gehad (een messteek voelt ook als een klap). En bel 112.

Tip

Doe een cursus zelfverdediging in de buurt, om meer te leren over veilig wegkomen als iemand je aanvalt. Al zijn het maar acht trainingen, het helpt. Alleen al om te leren dat je zo veel meer kan dan je denkt.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Tekst: Marlies Jansen