Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Een pré-winterdip? 5 tips om die te voorkomen

Een pré-winterdip? 5 tips om die te voorkomen

Een pré-winterdip? 5 tips om die te voorkomen

Donkere dagen, regenjas aan en de blaadjes vallen van de boom. De zomerperiode is voorbij en de herfst staat om de hoek. Je zou denken dat velen enorm kunnen genieten van de regenbuien, dekentjes en warme koppen thee die erbij komen kijken, maar niet iedereen wordt vrolijk van dit seizoen. 

Het komt vaak voor dat je je in een bepaalde periode van het jaar wat neerslachtig voelt. Veel mensen hebben hier last van tijdens de winterperiode en dit noem je dan ook een winterdepressie. Uit de statistieken van 133 zelfmoordpreventie blijkt dat jaarlijks zo’n 500.000 mensen kampen met een zogenaamde winterdip. Dit is een seizoensgebonden depressie.

Symptomen

Los van de somberheid die toeneemt, is er ook een kans dat je je vaak erg moe voelt en te veel eet en/of slaapt door de dag heen. Vooral meisjes en vrouwen hebben een grote gevoeligheid voor een seizoensgebonden depressie. Deze winterdepressie wordt meestal veroorzaakt door een gebrek aan licht. De dagen zijn korter en de lichtsterkte van de zon neemt af.

Hierdoor kun je extreem vermoeid raken, sneller geprikkeld zijn, slechtere concentratie hebben en kan je dag-nachtritme verschuiven. Dan word je vaak pas later op de dag echt ‘wakker’.

Ook kan je minder behoefte hebben aan sociale contacten en weinig tot niet meer kunnen genieten van dingen. Hieronder 5 tips om een (pré-)winterdip te voorkomen.

1. Ga vroeg naar buiten

Het klinkt misschien gek, maar ga vroeg naar buiten. Er zit dan naar verhouding meer ‘blauw’ in het licht. Dit blauwe licht remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Daarom is het bijvoorbeeld ook niet slim om tot laat je telefoon te gebruiken, want je scherm geeft zo’n zelfde soort licht af waardoor je moeilijk in slaap kan komen.

2. Pak de fiets

Als je naar werk, school of ergens anders heen gaat, is het verstandig om de fiets te pakken. Frisse lucht doet je goed en het is belangrijk om je lichaam in beweging te houden. Dit geldt ook voor sporten an sich, je maakt dan het gelukshormoon endorfine aan. Daar kan je alleen maar meer van gebruiken tijdens een winterdip. Daarnaast ben je op de fiets direct in contact met de open lucht en vaak alerter dan wanneer je in een verwarmde auto zit.

Lees ook
Calorieën verbranden: met déze tien activiteiten doe je dat onbewust

3. Plan iets leuks

Aangezien de winterperiode veel somberheid met zich mee kan brengen, heb je vaak ook minder zin om leuke dingen te doen. Probeer iets te plannen waar je wel zin in hebt met vrienden of familie bijvoorbeeld. Dan heb je iedere keer iets om naar uit te kijken en wanneer het dan zo ver is, haal je weer energie en plezier uit die activiteit.

4. Lichttherapie

Veel mensen hebben moeite met wakker worden wanneer de wekker luid is afgegaan en het nog pikdonker in de kamer is. Best logisch, want je hersenen associëren het weinige tot geen licht met de nacht en dus probeert je brein je moe te houden om door te kunnen slapen.

Nog niet zo lang geleden heeft Philips een lichttherapie lamp op de markt gebracht die de zonsopgang en zonsondergang nabootst in je slaapkamer. De lamp wordt steeds een beetje feller totdat de ingestelde tijd is bereikt en de kamer volledig belicht is alsof de zon echt is opgekomen. Dit kan enorm fijn werken, omdat je nu je hersenen de tijd geeft om wakker te worden en te wennen aan het toenemende licht in plaats van dat je in het donker wakker schrikt van een wekker.

De lampen van Philips zijn nog best prijzig, maar online zijn ook veel goedkopere alternatieven te vinden.

5. Gezond eten

Het lijkt best voor de hand liggend, maar als je voor een langere tijd niet lekker in je vel zit, heb je automatisch minder zin om goed voor jezelf te zorgen. Maar gezond eten zorgt er vaak wel voor dat je je weer beter gaat voelen. Probeer nieuwe recepten uit, experimenteer met lekkere herfstsoepen en maak een goed ontbijtje voor jezelf. Door lekker te ontbijten haal je je humeur al snel wat omhoog aan het begin van de dag.

Bekijk hier een video met gezonde ontbijtinspiratie! 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: 113zelfmoordpreventie , psyq.nl , parnassia | Beeld: Unsplash