5 tekenen die erop wijzen dat het tijd is om met een psycholoog te praten Beeld
5 tekenen die erop wijzen dat het tijd is om met een psycholoog te praten

5 tekenen die erop wijzen dat het tijd is om met een psycholoog te praten

Misschien zit je niet lekker in je vel of merk je dat je hoofd overuren draait, je loopt tegen je eigen gedachten aan of twijfelt aan je gevoelens. Je zou wel wat ondersteuning kunnen gebruiken bij je keuzes in het dagelijks leven, maar hoe? Lucht je hart eens bij een expert, dit kan enorm verhelderend zijn.

Tegenwoordig is een bezoekje aan de psycholoog even normaal geworden als een bezoekje aan de tandarts, en daar zijn we heel blij om. Je mentale gezondheid is namelijk even belangrijk als je fysieke gezondheid. Praten met een therapeut is een investering in jezelf. Het is volkomen normaal en je mag hier juist trots op zijn. Hier zijn vijf tekenen die erop wijzen dat het misschien tijd is om met een psycholoog te gaan praten.

1. Concentratie

Je concentratie wordt vaak beïnvloed als je veel piekert, je merkt dat je productiviteit omlaag gaat en dat je sneller stress ervaart. Ook je emotieregulatie heb je niet altijd meer onder controle. Dit zijn allemaal tekenen dat het tijd is om te denken aan je mentale gezondheid.

2. Humeur

Val je sneller uit naar mensen of merk je dat je niet meer dezelfde voldoening haalt uit je hobby’s? Ook dit zijn alarmbellen om even stil te staan. Op je humeur heb je niet altijd invloed. Het is normaal om je af en toe somber of juist extreem vrolijk te voelen maar wanneer dit ‘anders’ is dan je gewend bent, is het opletten geblazen.

3. Je slaapritme veranderd

Goed slapen is belangrijk in een gezond leven, hoe staat jouw slaapritme ervoor? Slaap je te veel of juist te weinig? Een goed slaapritme heeft invloed op je mentale gezondheid, je fit voelen heeft invloed op je humeur en concentratie. Dit vormt de basis voor een gebalanceerd leven.

Lees ook Deze zes dingen kun je beter niet doen voordat je gaat slapen

4. Prioriteiten

Hoe zit het met het stellen van je prioriteiten? Stel je werk boven tijd aan jezelf of loopt je to do lijst aan verplichtingen over. Wanneer je het overzicht verliest en je dagelijkse routine vooral bestaat uit dingen die je moet doen is het tijd om aan de bel te trekken. Waar haal jij je energie uit?

5. Balans mentale en fysieke welzijn

Ook lichamelijke klachten die gepaard gaan met stress zijn een indicatie dat het slim is om dit te onderzoeken. Heb je klachten als buikpijn, spierpijn of hoofdpijn? Dit kunnen signalen van je lichaam zijn dat het tijd is om aan jezelf te denken. Je mentale gezondheid gaat namelijk hand in hand met je fysieke gezondheid, onverklaarbare klachten kunnen verholpen worden door therapie.

Een psycholoog kan je soms net dat zetje in de goede richting geven. Het is volkomen normaal om wat hulp te krijgen en het kan je alleen maar helpen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: BedRock | Beeld: Pexels

undefined

undefined

Julia Leijzer

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden