Blue monday Beeld Getty Images
Blue mondayBeeld Getty Images

5 quick fixes tegen een down gevoel op Blue Monday

Iedereen vergeet dat hij eraan komt en toch is die dag daar ineens: Blue Monday. Ooit bedacht in 2005 door de Britse psycholoog Cliff Arnall, omdat hij ervan overtuigd was dat de maandag in de laatste volle week van januari voor de meeste mensen de meest deprimerende dag van het jaar is.

Goede voornemens zijn alweer van tafel geschoven en vakanties lijken nog net even iets te ver weg. De dagen worden winters en de maandag is natuurlijk het begin van de werkweek. Wij bij Flair geloven niet zo in blauwe maandag (is het niet gewoon zoiets als vrijdag de dertiende?), maar mocht je je tijdens deze blue monday down voelen, zijn wij hier met wat quick fixes voor je!

Ga de deur uit

Alhoewel het weer niet echt uitnodigend is, zal het je toch goed doen om even een frisse (natte) neus te halen! Kleed je warm aan en maak een wandeling of fietstochtje in de lunchpauze.

Geen tijd voor? Ga dan 10 minuutjes buiten staan en geniet van de frisse lucht. Geloof ons: dat doet wonderen. Vandaag toevallig vrij? Ga voor een lange wandeling.

Wees onder de mensen

Voor de werkenden: sluit je niet af, maar praat vandaag juist veel met je collega’s. Plan een (online) koffiemomentje en héél belangrijk: gooi wat grappen in de gezamenlijke chatgroep. Gebruik je avond ook nuttig en ga koffiedrinken bij een vriend(in), doe een work-out of speel een spelletje met je kids.

Geef een compliment

Bewezen: als je iemand een compliment geeft, krijg je daar zelf ook een goed gevoel van. Dus: vertel die ene collega dat hij of zij het goed doet, app een familielid dat je trots op hem of haar bent en complimenteer iemand die je tijdens je wandeling tegen komt met haar sjaal.

Weet je niet waarmee je jouw wandelgenoot moet complimenteren? Een glimlach is ook al goed. Niet te lang en niet zo'n enge clown-achtige horrorsmile natuurlijk.

null Beeld

Wees dankbaar

En wat we daarmee ook bedoelen: stop met zeuren. Ja, het is maandag, het is al een week enorm deprimerend weer en wie weet heb je je alweer volgevreten met te veel zoetigheden, maar daar kan niemand op dit moment snel iets aan doen. Herpakken en doorgaan.

En het allerbelangrijkst: Blue Monday = marketing

Blue Monday is nooit wetenschappelijk bewezen. Het is niet onderbouwd en dat wil zeggen: het is pseudo psychologie. Maar goed, voor bedrijven wel weer een mooi kansje om aanbiedingen te promoten. Daar trap jij mooi niet in, toch?

Flair RedactieGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden