Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Must-eat: 10 voedingsmiddelen die goed zijn voor je haar, huid en nagels

Must-eat: 10 voedingsmiddelen die goed zijn voor je haar, huid en nagels

Must-eat: 10 voedingsmiddelen die goed zijn voor je haar, huid en nagels

Het liefst hebben we allemaal glanzende lokken, een egale huid en sterke lange nagels. Maar soms komt dat niet zo vanzelf als gehoopt. Er zijn een aantal voedingsmiddelen die je hierbij op weg kunnen helpen. Hieronder vind je 10 voedingsmiddelen die goed zijn voor je haar, huid en nagels. 

Keratine is key

Een belangrijke stof voor gezond haar, een gezonde huid en sterke nagels is keratine. Dit is een eiwit dat van nature voorkomt in je haar, huid en nagels. Het is belangrijk voor het genezen van wondjes en het behouden van een gezonde huidstructuur. Bovendien houdt het je haar en je nagels sterk.

Een aantal voedingsstoffen, waaronder eiwitten, biotine en vitamine A, stimuleren de aanmaak van keratine op een natuurlijke manier. De voedingsmiddelen hieronder bevatten niet alleen het bovenstaande, maar nog veel meer nuttige stoffen. Zeker een must-eat dus.

Blij ei

Sommige mensen maken haarmaskers met rauwe eieren, kan ook. Maar makkelijker (en lekkerder) is om ze gewoon te eten. Dan zijn ze namelijk net zo goed voor je haar en werken ze van binnenuit, in plaats van buitenaf. Eieren zitten vol met biotine en, als vanzelfsprekend, eiwitten. Deze voedingsstoffen helpen bij het produceren van keratine.

Zalm

Zalm zit vol met eiwitten, biotine en Omega 3-vetzuren. Daarmee is zalm niet alleen goed voor je haar, huid en nagels, maar ook voor je hart en je hersenen. Heb je last van puistjes? Ook dan is zalm eten een goed idee. Onderzoek toont namelijk aan dat mensen met acne, lage waardes van Omega 3-vetzuren in hun bloed hebben.

Zoete aardappel

Ze worden steeds populairder: zoete aardappels. En ze zijn ook nog eens heel gezond! Zo zitten ze boordevol provitamine A-carotenoïden. Dat klinkt ingewikkeld, maar deze stof wordt door het lichaam omgezet in Vitamine A. Het beste is wel om je zoete aardappels niet voorgesneden te kopen, tip van een diëtist. Het zelf schillen kost wat meer tijd, maar het is wel gezonder.

Zonnebloempitten

Een gezonde snack: zonnebloempitten. Deze pitten zitten vol met biotine en eiwitten. Slechts 35 gram van deze pitten bezorgt je al 9 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Je kunt ze gewoon uit de hand eten, of bijvoorbeeld over je yoghurt strooien. Handig.

Mango

Mango’s zijn natuurlijk enorm lekker en ook nog eens gezond. Zo zitten ze vol met provitamine A, vitamine C en foliumzuur. Foliumzuur is micronutriënt dat goed is voor je haar. En Vitamine C, tja waar is dat niet goed voor..

Ui

Een uitje is heerlijk in bijna elke avondmaaltijd. Bovendien is ie ook nog eens heel gezond. De ui staat er om bekend dat ie de keratineproductie naar een hoger niveau tilt. En een beetje extra smaak aan het eten is nooit erg, helemaal niet als die smaak ons ook nog eens een stralende huid, haar en nagels oplevert.

Knoflook

Hetzelfde geldt voor knoflook. Gooi een teentje in de pan tijdens het avondmaal en je geniet net dat beetje meer. Ook je haar, huid en nagels vinden knoflook helemaal niet erg. Hoewel dat voor je omgeving wellicht anders is.. Tip: haal kauwgom in huis.

Boerenkool

Typisch Hollands: boerenkool. Eet het in een stamppot of gooit het in de blender voor een gezonde smoothie. Boerenkool bevat veel provitamine A en vitamine C. Vitamine C stimuleert overigens de productie van collageen. Een stof die de elasticiteit van je huid ondersteunt.

Wortel

Wortels zijn kleine staafjes vol vitamines. Zo bevatten ze provitamine A, vitamine C, biotine, vitamine B6 en kalium. Gooit ze in een smoothie, het avondgerecht of eet ze rauw als tussendoortje. Aan jou de keus.

Lees ook
Deze 10 gezonde voedingsmiddelen zijn stiekeme dikmakers

Runderlever

Klinkt niet zo lekker, we weten het. Maar voor een optimale dosis biotine en eiwit is het eten van runderlever geen slecht plan. Het is namelijk één van de meest geconcentreerde bronnen van biotine, eiwit, vitamine A, vitamine B12, foliumzuur en ijzer. Misschien toch eens proberen..

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: LINDA.nl | Beeld: Gettyimages