christmas belly Beeld Getty Images
christmas bellyBeeld Getty Images

Zo voorkom je een ‘Christmas belly’ tijdens de feestdagen

Kerst betekent twee (of wel meer!) dagen lang genieten van je geliefden, de warme sfeer én heel veel lekkere hapjes. Heerlijk, maar je eet al snel meer dan je lief is. Wij geven je een paar tips om niet met een overvol gevoel op de bank te belanden.

Alles waar te voor staat, is niet goed, wordt weleens gezegd. Dat geldt ook voor té veel eten. Hoe lekker het ook allemaal is; met deze tips voorkom je buikpijn.

  1. Kleine borden
    Hoe kleiner het bord, hoe minder je eet. Een klein bord ziet er namelijk al snel vol uit wanneer je een portie opschept, waardoor je hersenen denken dat het om een volwaardige maaltijd gaat. Een groot bord met dezelfde portie ziet er veel leger uit en roept dus geen verzadigd gevoel op.
  2. Aan tafel
    Ga helemaal los op een prachtig gedekte tafel. Door met z’n allen aan tafel te eten ben je namelijk veel bewuster bezig met de maaltijd dan wanneer je het kerstdiner met het bord op schoot naar binnen schuift.
  3. Drink!
    Wissel de wijn en champagne af met glazen water. Water vermindert je hongergevoel én voert vrijgekomen afvalstoffen af.
  4. Eet bewust
    Een kerstdiner is er om van te genieten, doe dat dus ook! Focus je niet op zo veel mogelijk eten, maar geniet dubbel van de allerlekkerste gerechten. Door de smaak, geur en textuur bewust te ervaren smaakt je gerecht veel lekkerder en ben je voldaan als het op is.
  5. Minder hapjes
    Voor het kerstdiner begint, gaan er vaak al hele schalen met hapjes doorheen. Zonde, want het kerstdiner smaakt een stuk minder lekker als je met een bomvolle buik aan tafel gaat. Sla wat hapjes af om met een beetje honger aan tafel te kunnen gaan.
  6. Rood beter?
    Nee, dit gaat niet over wijn! Wetenschappers denken dat je van een rood bord minder eet dan van ieder ander bord. Zou het werken?
  7. Take it slow
    Snelle eters zitten in korte tijd vol zonder echt te proeven wat ze gegeten hebben. Neem dus lekker de tijd voor je hapjes. Rustig eten zorgt ervoor dat je de smaak intenser proeft, je eerder verzadigd bent en dat je lichaam het eten beter kan verwerken. Wel zo fijn om de rest van de Kerst zonder buikklachten door te brengen.
  8. Blijf bewegen
    Ga uit je dak op ieder kerstnummer of maak een fijne wandeling na de maaltijd. Beweging is goed! Zo blijven je darmen in beweging en ben je de zojuist verorberde maaltijd dus sneller weer kwijt.

Toch genoten van een iets te groots kerstdiner? Die overvolle kerstbuik raak je zo kwijt met een balansdag. Of een balansweek, tot we weer aan de oliebollen mogen. Fijne kerst!

Redactie FlairGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden