Food trends thuisbezorgd Beeld Getty Images
Food trends thuisbezorgdBeeld Getty Images

Om je vingers bij af te likken: dit zijn de 5 food trends voor 2023

Sinds de coronacrisis bestellen we massaal eten voor thuis. Lekker op de bank, wijntje erbij en smullen maar. Wil je iets nieuws proberen als je weer gaat bestellen? Volgens Thuisbezorgd zijn dit dé 5 food trends voor 2023.

Comfort food, oude bekende gerechten in een nieuw jasje en nog veel meer!

5 food trends

Volgens bestelservice Thuisbezorgd kiezen mensen steeds vaker voor self care in de vorm van comfort food. Een maaltijd bestellen is echt even een fijn verwenmomentje.

Food expert Monique van Loon zegt hierover: “Gerechten kunnen een positieve uitwerking hebben op onze mentale gezondheid, humeur, geweten en prestaties in het leven. We geven vandaag de dag prioriteit aan ons mentale en fysieke welzijn, en daar speelt eten een fundamentele rol in. Waar we tien jaar geleden over ‘guilty pleasures’ praatten, voelen we ons daar vandaag de dag – gelukkig! – niet meer schuldig over, en zien we het als een vorm van selfcare. Het adagium van 2023? Treat yourself!

Trend 1: Kleine geluksmomentjes

Uit onderzoek van Thuisbezorgd blijkt dat 64% van de Nederlanders vaak eten bestelt als (betaalbare) traktatie. Eten is echt iets om jezelf mee te verwennen. Tegenwoordig is eten bestellen elke keer weer een klein geluksmomentje.

Trend 2: Budgetbewust genieten

Alles is duurder geworden dit jaar, dus we proberen allemaal meer op de centen te letten. Daarom kiezen veel Nederlanders voor het online bestellen van eten in plaats van uit eten gaan. En als ze bestellen kiezen ze vaker voor een budget variant. Ook letten mensen vaker op de bezorgkosten, kortingscodes en voordeelmenu's.

Tekst gaat verder onder de foto.

Food trends Thuisbezorgd: Budgetbewust genieten Beeld Merel Duit
Food trends Thuisbezorgd: Budgetbewust genietenBeeld Merel Duit

Trend 3: Bewust eten

Tegenwoordig eten steeds meer mensen vegetarisch of veganistisch. Duurzaam eten wordt steeds belangrijker en consumenten maken daarom bewustere keuzes. Flexitarische, vegetarische en veganistische gerechten worden daarom steeds populairder.

Tekst gaat verder onder de foto.

Food trends Thuisbezorgd: Culinaire nostalgie Beeld Merel Duit
Food trends Thuisbezorgd: Culinaire nostalgieBeeld Merel Duit

Trends 4: Culinaire nostalgie

Volgens het onderzoek van Thuisbezorgd zet 60% van de Nederlanders graag traditionele maaltijden op tafel met een moderne twist. Mensen verlangen steeds meer naar gerechten van vroeger, maar dan wel graag in een nieuw jasje.

Tekst gaat verder onder de foto.

Food trends Thuisbezorgd: Digitale gastronomie Beeld Merel Duit
Food trends Thuisbezorgd: Digitale gastronomieBeeld Merel Duit

Trend 5: Digitale gastronomie

Geef maar toe, jij maakt waarschijnlijk, als je iets hebt besteld of uit eten bent, meerdere foto's van al het lekkers dat op tafel staat. 1 op de 10 Nederlanders zet elke maaltijd die ze bestellen op de foto, blijkt uit het onderzoek van Thuisbezorgd. En de helft van de mensen zegt weleens online foto's op te zoeken voordat ze iets te eten bestellen. Tegenwoordig moet alles er natuurlijk Instagram-waardig uitzien. Eten wat er mooi uitziet voor een foto wordt daarom steeds belangrijker. Bestellen, foto maken en eten maar!

Bron: Thuisbezorgd

RedactieGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden