nieuwe trend heroin chic Beeld Getty Images
nieuwe trend heroin chicBeeld Getty Images

Heroin chic voor veel een nieuwe zorgwekkende trend

Het internet staat er vol mee, heroin chic komt terug! De trend die we kennen uit de jaren 90 is zorgwekkend. Het schoonheidsideaal zou drugs en ondergewicht verheerlijken.

Wat is heroin chic?

Het schoonheidsideaal was ontzettend populair in de jaren 90, Kate Moss was een voorbeeld voor heel veel jonge vrouwen. Ze was destijds te zien in een Calvin Klein campagne met warrig haar, donkere kringen rond haar ogen en een lege blik. Dit werden de kenmerken van heroin chic, allemaal eigenschappen die je ook ziet bij mensen die drugsproblemen hebben. Vandaar de naam.

Trends evalueren

Hoewel we in een tijd leven waarin body positivity steeds belangrijker wordt zien we dat trends terugkomen. De geschiedenis herhaalt zichzelf en ongeveer iedere 20 jaar komt een trend weer terug, en dus ook heroin chic. Langzaam gaan we al veranderingen zien. Want het ideaalbeeld was nog niet zo lang geleden een Kardashian-ish figuur, nu zou Kim Kardashian zelf haar fillers hebben verwijderd. De grote beroemdheden keren terug naar jaren 90, niet alleen qua stijl maar ook qua lichaamsbouw.

Zorgwekkend

Een slanke lichaamsbouw is net zo mooi als een volle lichaamsbouw. Maar een schoonheidsideaal waarin jonge meisjes streven naar ondergewicht is voor vele zorgwekkend. Het kan voor veel mensen een trigger zijn. Daarnaast kan de trend ook weer een tegenreactie oproepen, namelijk skinnyshaming. Laten we vooral de body positivity trend doorzetten, en misschien heroin chic in de jaren 90 laten.

Op de hoogte blijven van onze artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze dagelijkse nieuwsbrief of wekelijkse nieuwsbrief.

Bron: NSMBL

Lotte HesselingGetty Images

Op alle verhalen van Flair rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@flair.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden