Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Eten > Elke dag een komkommer? Dit is waarom dat goed voor je is

Elke dag een komkommer? Dit is waarom dat goed voor je is

Elke dag een komkommer? Dit is waarom dat goed voor je is

Komkommer is een lekker simpele groente én past bij bijna elk gerecht. Lekker én voedzaam, want er zitten veel gezondheidsvoordelen aan het eten van een komkommer.

Voordelen van komkommer

De komkommer staat bekend als een van de gezondste groenten ter wereld. Daarnaast is het ook gewoon heel lekker. Hieronder een aantal gezondheidsvoordelen van komkommers op een rijtje.

1.  Hydratatie

Een komkommer bestaat voor 95 procent uit water. Eet je er elke dag een? Dan kan dit ervoor zorgen dat gifstoffen sneller uit je lichaam worden afgevoerd. Daarnaast zit er veel vitamine C in de schil, dus laat die er vooral lekker om zitten.

2. Spijsvertering

Last van verstopping? Een komkommer is je reddende engel. Deze groente bevat namelijk veel vezels en dat bevordert je stoelgang.

3. Slechte adem

Een slechte adem kun je zo gedag zeggen met een schijfje komkommer. Druk deze dertig seconden met je tong tegen je verhemelte. De fytochemicaliën zullen de bacteriën in je mond, die verantwoordelijk zijn voor de slechte adem, doden.

4. Diëten

Doordat er in honderd gram komkommer maar dertig calorieën zitten, is het een perfecte snack of aanvulling op de maaltijd tijdens het diëten. Door de hoeveelheid vezels die erin zitten, krijg je namelijk toch een vol gevoel.

5. Huid

Je kent vast wel die scènes waar mensen komkommers op hun ogen leggen in combinatie met een masker. Belachelijk, dacht je. Maar, het werkt echt! Komkommer werkt namelijk tegen huidirritaties. Leg een schijfje op gezwollen oogleden en de ontstekingsremmende eigenschappen zorgen voor vermindering van de zwelling.

6. Insuline

Vooral voor mensen met diabetes kan de komkommer wonderen doen. Het sap van deze groente bevat namelijk allerlei gezonde stoffen, waaronder een hormoon dat de alvleesklier nodig heeft om insuline te produceren.

Lees ook
Genieten maar: met deze tips gaan jouw favoriete geurstokjes veel langer mee

7. Gewrichtspijn

Het stofje silica – dat zich ook in de komkommer verschuilt – werkt goed tegen gewrichtspijn. Ook door de vitamines A, B1, B6, C, D, foliumzuur, calcium, magnesium en kalium, zou de groente goed tegen gewrichtspijn werken.

8. Ontstekingsremmend

Omdat komkommers veel antioxidanten bevatten, is de groente erg goed om de ophoping van vrije radicalen in het lichaam tegen te gaan. Hierdoor heb je minder kans op chronische ziektes.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: A healthy life | Beeld: Getty Images